آنالیز بازی استقلال و الریان توسط محمد تقوی

استقلال در اولین دیدار آسیایى خود در خانه حریف مساوى کرد که مى تواند نتیجه خوبى محسوب شود. یکى از مشکلات اصلى استقلال زمانهایى است که این تیم ابتکار عمل را به تیم مقابل مى دهد.
در فوتبال مربیان به دودسته تقسیم مى شوند. مربیانى که تحت هرشرایطى قدرت تاکتیکى خود را به تیم مقابل دیکته مى کنند که به آنها پرواکتیو گفته مى شود مانند گواردیولا و مربیانى که تاکتیک تیمى خود را برمبناى قدرت حریف انتخاب مى کنند (رى اکتیو) مانند مورینیو و یا کارلوس کى روش.
شفر نشان داد هرزمان تاکتیک رى اکتیو را انتخاب کرده استقلال به مشکل مى خورد.
پس از گل برترى، استقلال بازى را کاملا به الریان داد. در گل دوم الریان اشتباه تاکتیکى و فردى بازیکنان استقلال به اوج خود رسید. فاصله زیاد بین خطوط در صحنه گل، استقلال را به تیمى کاملا ضربه پذیر تبدیل کرد، در حالیکه جباروف و قربانى پرس از خط دفاعى حریف را شروع کرده بودند فاصله آنان با پژمان منتظرى و محید حسینى مدافعین مرکزى بیش از حد معمول بود و دو هافبک دفاعى استقلال نیز به راحتى با پاس بلند بازیکن حریف از جربان بازى خارج شدند. در این صحنه روزبه چشمى تنها توپ را نگاه مى کرد وامید ابراهیمى که تاباتا را زیر نظر گرفته بود تعلل بى موردى داشت و در حالیکه باید به تعقیب او ادامه مى داد اما اجازه داد تا تاباتا به راحتى از مرکز زمین خود را به محوطه جریمه برساند.
استقلال نیمه دوم تغییر سیستم داد. در سیستم ٢-۴-۴ لوزى( دیاموند) چشمى و شجاعیان روى دست تنها هافبک دفاعى ابراهیمى قرار گرفتند تا جباروف آزاد شود، ترکیب تیام و قربانى یعنى یک بازیکن سرعتى در کنار یک بازیکن بلند قامت که یکى از متداول ترین تاکتیکهاى استفاده از دومهاجم است در دستور کار استقلال قرار گرفت.
و استقلال به بازى پرواکتیو روى آورد. استقلال نیمه دوم به مراتب شرایط بهترى داشت پرسینگ سنگین بازیکنان استقلال در تمامى نقاط زمین جواب داد و در حمله نیز شاگردان شفر سعى داشتند با توپهاى بلند و قدرت سرزنى قربانى و سرعت تیام به دروازه الریان نزدیک شوند.
در گل تساوى استقلال نوع حرکت قربانى در ایجاد فضا براى خود و ضربه تماشایى او واقعا دیدنى بود.
تیام بازیکنى سرعتى و تا حدود زیادى پرجنب و جوش نشان داد که نمى توان با یک نیمه بازى کردن توانایى هاى او را قضاوت کرد اما بنظر مى رسید از لحاظ تکنیک فردى چندان سطح بالا نیست اما سرعت و نوع جایگیرى اش در بین خطوط دفاعى حریف مى تواند قدرت خط حمله استقلال را بیشتر کند

تلگرام استقلال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.