آنالیز بازی استقلال و الریان

اختصاصی آبی پوشان – استقلال در اولین دیدار خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ میهمان الریان قطر بود که در نهایت این دیدار با تساوی دو بر دو به پایان رسید .

ترکیب و سیستم استقلال :

شفر در این دیدار هم استقلال را با ترکیب  ۴  ۴  ۲ به میدان فرستاد و بازهم از زوج منتظری و مجید حسینی در خط دفاعی و جلوی سید حسین حسینی بهره برد . وریا غفوری مدافع راست و امید نورافکن مدافع چپ استقلال در این دیدار بودند . روزبه چشمی و امید نورافکنهافبک های دفاعی استقلال و جلوتر از آنها داریوش شجاعیان و سرور جپاروف بودند و جابر انصاری و علی قربانی زوج خط حمله را تشکیل می دادند .

آنالیز بازی :

به نظر می رسید شفر برای این دیدار خوب برنامه ریخته بود ولی دو گل دریافتی استقلال بعد از زدن گل اول که روی غافلگیری شکل گرفت برنامه های شفر را تا حدودی بر هم زد .

الریان کاملا به دو بازیکن خود یعنی تاباتا و عبدالرزاق  متکی بود و اهمیت تک ستاره ها در این نوع بازی ها مشخص می شود . شاید اگر این دو بازیکن را از الریان می گرفتیم چیزی از آنها جز به زمین خوردن و کشتن زمان های بازی باقی نمی ماند . حرکات منسوخ شده ای در دنیای فوتبال که کاملا بازی استقلال را تحت تاثیر قرار می داد و سرعت بازی را کم می کرد . استقلال هر موقع خواست به بازی سرعت دهد به زمین خوردن های الریانی ها سرعت بازی را گرفت .

همانطور که خود شفر نیز اشاره داشت در این دیدار و نیمه اول تداخل زیادی بین وظایف دو هافبک دفاعی استقلال یعنی چشمی و ابراهیمی به وجود آمده بود و با کمی تغییر سیستم , امید ابراهیمی متمایل به سمت راست شد و اتفاقا گل دوم استقلال هم از حرکت ابراهیمی از سمت راست و سانتر او به دست آمد . همچنین در آغاز نیمه دوم , جابر انصاری که اتفاقا خوب هم بازی میکرد به دلیل اینکه جریان بازی طوری بود که باید بازی مستقیم در دستور کار قرار می گرفت جای خود را به مامه تیام داد تا دو بازیکن بلند قامت یعنی قربانی و تیام در نوک خط حمله قرار گرفتند .

در کل به جز ۱۵ دقیقه دوم بازی که حساب کار از دست استقلالی ها خارج شد , استقلال تیم برتر زمین بود و اگر خوش شانس تر هم بود و البته اگر وقتهای تلف شده به درستی حساب می شد شاید می توانست با سه امتیاز این دیدار را ترک کند .

آمار بازی:

داشتن مالکیت ۶۱ درصدی در زمین حریف نشان از برتری مطلق آبی پوشان دارد و همچنین استقلالی ها ۱۷ مرتبه اقدام به شوت زنی به سمت دروازه الریان کردند که فقط سه مرتبه به سمت چهارچوب بود و در سوی مقابل از ۹ شوتی که به سمت استقلال شلیک شد ۶ شوت به سمت چهارچوب بود و این نشان از دقت بیشتر الریانی ها در شوت ها دارد و البته دفاع فشرده الریانی ها هم باعث به هدف نرسیدن شوتهای استقلال بود . استقلالی ها در این دیدار ۵۳۸ بار پاسکاری کردند و یاران قطری ۳۴۷ بار و از این نظر هم استقلال برتری مطلقی بر حریف داشت .

 

در زیر به آنالیز تک تک بازیکنان استقلال می پردازیم :

سید حسین حسینی :

او در چند صحنه سیو های خوبی داشت به خصوص در دقیقه اول بازی و دبل سیو عالی او باعث شد استقلال در دقیقه اول گل دریافت نکند ولی روی دو گل استقلال می توانست عملکرد بهتری داشته باشد و به نظر می رسید جو بازی آسیایی او را گرفته . در کل میتوان نمره متوسط برای حسینی در این دیدار در نظر گرفت .

مجید حسینی

مجید حسینی هم آن مجید حسینی لیگ نبود و او هم تحت تاثیر نام لیگ قهرمانان بود . البته زوج خط دفاعی در مجموع باعث از کار انداختن سوریا شد و در بسیاری از صحنه ها هم موفق عمل کرد ولی در دو گل دریافتی و همچنین چند خطر روی دروازه استقلال میتوانستند عملکرد بهتری داشته باشند .

پژمان منتظری

تجربه پژمان در این نوع بازی های بین المللی به کار استقلال می آید و او علاوه بر خونسردی و بازی با آرامش در چند صحنه درگیری بین بازیکنان دو تیم هم به خوبی میانجی گری کرد و جو بازی را آرام کرد ولی کندی او در این دیدار هم کار دست استقلال داد

وریا غفوری

وریا غفوری بازی با الریان فاصله زیادی با وریای لیگ برتر داشت . وریا دیروز روی فرم نبود و البته در لیگ برتر بسیاری از توپ ها را از حریف مستقیم خود رد می کند ولی دیروز مدافع چپ الریان چندین بار در مصاف های تک به تک برابر وریا موفق عمل کرد و توپ اول را زد .

امید نورافکن

امید نورافکن هم در دفاع چپ عملکرد متوسطی دارد و بیشترین بازدهی او در هافبک دفاعی است . در کل دیروز روز خوب مدافعین کناری استقلال نبود .

روزبه چشمی

بازی با غیرت و محکم او و هوش بالای او در دادن پاسها و تغییر مسیر حرکتی تیم بسیار ستودنی است . روزبه جزو خوبهای بازی دیروز بود .

امید ابراهیمی

امید ابراهیمی هم جنگنده و با غیرت در میانه زمین برای استقلال بازی کرد و بعد از متمایل شدن به سمت راست هم پاس گل زیبایی برای علی قربانی ارسال کرد . البته امید گاها از روی عجله پاسهای اشتباهی می دهد که باید این مورد هم توسط کادر فنی به او تاکید شود و البته خودش نیز با تمرکز بالاتری بازی کند .

سرور جپارف

بازیکنی به معنی واقعی بین المللی که صید او از بزرگترین دست آوردهای چند سال اخیر استقلال بوده است . جپاروف و نقش او در بازیهای مهم آسیایی بیشتر به چشم خواهد آمد . دیروز او هم اگر نگوییم بهترین بازیکن استقلال بود جزو خوبهای استقلال بود.

داریوش شجاعیان

داریوش در اولین حضور خود در یک بازی آسیایی درخشش خوبی داشت و با حرکات تکنیکی خود الریانی ها را کلافه کرده بود و الریانی ها فقط با خطا می توانستند او را متوقف کنند و همین حرکات داریوش باعث شد تاباتا از زمین اخراج شود و زمینه گل تساوی استقلال شکل بگیرد .

جابر انصاری 

جابر در نیمه اول خوب بازی کرد و چند موقعیت سازی هم داشت و یک شوت تک ضرب او هم ب بدشانسی به تیر افقی برخورد داشت . در نیمه دوم چون استقلال نیاز به بازیکن بلند قامت و سر زن داشت از زمین بازی بیرون رفت .

علی قربانی

علی قربانی در این دیدار بسیار پرتلاش نشان می داد و از اول تا آخر بازی با مدافعین الریان درگیر بود . گل دوم استقلال هم با ضربه دقیق این بازیکن به ثمر رسید . فقط نوع درگیری قربانی با مدافعین و به خصوص در مصاف های هوایی اکثرا خطاست و باید نحوه صحیح درگیری های هوایی با او کار شود تا درصد خطاهای او کم و موثر تر شود .

بابا مامه تیام

تیام در اوایل نیمه دوم به زمین آمد و فرصت زیادی نصیب او نشد و در دو صحنه هم در آفساید قرار گرفت . شاید با هماهنگی بیشتر او با هافبک ها و زوج خود در خط حمله فرصت های بیشتری را نصیبش کند . نوع حرکات او در زمین هنوز امیدها را در دل هواداران زنده نگه داشته که او می تواند به مهره تاثیر گذاری در ترکیب استقلال بدل شود .

با توجه به زمان کمی که در اختیار بهنام برزای و فرشید باقری بود از آنالیز آنها معذوریم .

تلگرام استقلال

1 دیدگاه برای “آنالیز بازی استقلال و الریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.