صحبت های وینفرد شفر در کنفرانس خبری قبل از دیدار با نساجی

وینفرد شفر سرمربی استقلال در نشست خبری بازی تیمش مقابل نساجی در جام حذفی گفت: شفر در ابتدای این نشست اظهار داشت: بابت تأخیر عذرخواهی می‌کنم. ما در استقلال باید خیلی کارها انجام بدهیم و کار در استقلال راحت نیست. (به شوخی گفت) می‌خواهید برای همه چای و شکلات سفارش بدهم امیدوارم که برسد ولی هنوز نرسیده است.

سرمربی تیم فوتبال استقلال در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: وقتی در جام حذفی مقابل یک تیم پایین‌تر از خودمان باید بازی کنیم کار بسیار سختی داریم، من بازی‌های خیلی زیادی را در جام حذفی تجربه کردم، آن هم مقابل تیم‌های پایین‌تر و همیشه به بازیکنان تیم هایم گفته‌ام که از دقیقه اول محکم و سفت بازی کنند نه اینکه حریف را دست کم بگیرند.

وی افزود: ما باید خودمان را به خوبی نشان بدهیم و بعد از بازی هفته گذشته مقابل فولاد مسائل فنی را تمرین کردیم. هر چیزی که در گذشته اتفاق افتاده، خوب نبوده و ما باید تمرکز کنیم تا به هدفمان برسیم. کار تیم ما در فاز دفاعی مقابل فولاد بسیار خوب بود و گلر ما فقط یک واکنش داشت، اما مشکل استقلال اینجا است که باید چگونگی حمله کردن را یاد بگیرد. فردا باید ببینیم کدام بازیکن خوب کار می کند و چه عملکردی دارد.

وی ادامه داد: به هوادارانمان هم باید بگویم آنها می دانند که بهترین باشگاه های دنیا هم فراز و نشیب دارند. من هم اینجا آمده‌ام و سعی می‌کنیم تا تیم را به جایگاهی که لیاقتش دارد و به بالا برگردانیم. احساس می کنم هواداران ما، ما را حمایت می‌کنند و این حمایت فقط در زمانی نیست که تیم در بالا و اوج قرار دارد و وقتی که مشکل هم داریم، آنها ما را حمایت می‌کنند. ما همیشه به هوادارانمان اطمینان داریم.

شفر در مورد اینکه چه زمانی می‌تواند استقلال را به اوج برگرداند و از او هم انتقاد می‌شود، گفت: ۸۰ درصد فوتبال در ذهن شماست. حتماً بازی‌های قبل تیم را دیده‌اید. می دانم که بازیکنان ما خیلی پا به توپ حرکت می‌کنند و دریبل می‌زنند و همین حرکت زیاد با توپ در خط هافبک باعث می‌شود که ما توپ های زیادی را از دست می‌دادیم. باید روی این مسئله خیلی خیلی کار کنیم و وقتی بازیکنی صاحب توپ می‌شود، بازیکن دیگر روی دستش بیاید و با او حرکت کنیم و به او پاس بدهیم. تغییر دادن ذهنیت بازیکنان یک روزه و دو روزه نیست و نیاز به زمان دارد.

شفر تأکید کرد: مانوع تمریناتمان را عوض کردیم و بازیکنان حالا باید اول یاد بگیرند که روی این تمرینات کار کنند، بازیکنان کناری باید برای مهاجمان موقعیت بسازند و من امیدوار هستم بازیکنان مصدوم ما مثل جابر انصاری هر چه سریع‌تر به شرایط ایده‌آل برگردند.

وی ادامه داد: من با بازیکنان استقلال خیلی حرف زدم که درون زمین باید با یکدیگر صحبت کنند. آنها باید در مورد اتفاقات مختلف یکدیگر را در جریان بگذارند و به طور مثال وقتی یک مهاجم درون هجده قدم است، هافبک پشت سر او باید با وی صحبت کند. می‌دانم این کار راحت نیست، ولی مرحله به مرحله بازیکنان آن را یاد می‌گیرند.

شفر ادامه داد: در گذشته دیده می‌شد بازی ما بیشتر در جناح راست بود یا چپ و فوتبال تیم در آنجا گیر می‌کرد، اما الان مشغول یاد دادن این موضوع به بازیکنان هستیم که جناحین عوض شود و بازی در یک سمت زمین نماند. در سبک بازی استقلال در هفته‌های اخیر دیدم مهاجم درون محوطه می‌ایستاد تا مدافع توپ را از او بگیرد، اما الان مهاجم باید بیاید و به هافبک‌ها کمک کند که البته این موضوع نیازمند زمان است.

سرمربی آلمانی استقلال در ادامه نشست خبری تأکید کرد: اینکه یک بازیکن هر روز بخواهد به محل تمرین بیاید دو ساعت در آنجا باشد و بعد برود و منتظر باشد که مربی یک چیز به او یاد بدهد، کار درستی نیست. بازیکنان باید مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را تماشا کنند و مثلاً در بازی بایرن‌مونیخ ببیند که بازیکن مثل لواندوفسکی چگونه به کمک هافبک‌ها می‌آید و توپ می‌گیرد. ما می‌خواهیم این کارها را به بازیکنان آموزش بدهیم که در تمرینات یاد بگیرند و در بازی‌ها اجرا کنند.

بازیکنان باید تمرین کنند به سمت دروازه ضربه بزنند. بازیکنان با تمام وجود برای یاد گرفتن تلاش می کنند. نظم در تیم ما بسیار خوب است و بازیکنان برای یادگیری وقت می گذارند. من از شغلی که دارم خوشحال هستم؛ قبلا بازیکن بودم و الان مربی هستم و از فوتبال لذت می برم.

سرمربی آلمانی استقلال درباره انتقال بیت سعید به فولاد خوزستان، عنوان کرد: چه کسی گفته است بیت سعید می رود؟ این را شاید مربی تیم فولاد می داند. در تیم ما کسی نمی رود یا نمی آید مگر اینکه من بله یا خیر بگویم. من خیلی خوشحالم که با مدیریت باشگاه تعامل داریم. شاید یک پیشنهادی برسد اما ما باید درباره بازیکن صحبت کنیم و هیچ بازیکنی در صورت عدم تایید من داخل یا خارج نمی شود. بیت سعید بازیکن بسیار خوبی است. به ویژه در ضد حمله خوب است. یک مقدار نیاز به اعتماد نفس بیشتر دارد. او باید بیشتر یاد بگیرد و بتواند فوتبال یک ضرب و دو ضرب را پیاده کند. او بازیکن خوبی است و ما تلاش می کنیم تا او روشی که می خواهیم را یاد بگیرد. بیت سعید به من گفت که مربیان به او گفتند داخل بازی کند. من به او گفتم تلاش می کنیم تا تو به سطح درجه یک برسی. بیت سعید اولین بازیکنی نیست که از اوج فاصله گرفته اما ما می توانیم او را به جایگاهی که لیاقت دارد، برسانیم. گذشته مهم نیست و مهم این است که الان در تمرین چگونه است. او بسیار سریع است و برای ضد حمله بسیار خوب است. بیت سعید برای ضد حمله بسیار مناسب است و برابر تیمی مانند فولاد که با ۱۰ نفر دفاع می کند، او فضا ندارد. فوتبال اینگونه نیست که من با دست گذاشتن روی شانه او، بتوانم او را تغییر دهم و او نیاز به تمرین دارد.

من اگر بگویم تیم آماده نیست، این موضوع در مورد کادر قبلی است و من درباره کادر قبلی هیچ تیمی صحبت نمی کنم. شما می توانید احساس کنید که تیم در مسائل بدنی اعتماد به نفس ندارد. ما هفته ای یک جلسه تمرین اختصاصی بدنسازی برای بازیکنان در نظر داریم. ما خیلی کارهای بدنی با توپ انجام می دهیم. ما به سطح اولیه آمادگی جسمانی نیاز داریم که بدون توپ است. ما شنبه ریکاوری کردیم و دوشنبه یک تمرین خوب برای کارهای جسمانی داشتیم. باور کنید که خود بازیکنان باید در ذهن خود این موضوع را داشته باشند که از نظر بدنی آماده هستند. از من سوال کردند چرا آلمان قهرمان جام جهانی شد و من گفتم بازیکنان همه بیرون زمین از نظر بدنی آماده بودند و اعتماد به نفس داشتند. ما برابر برزیل در کنار ۱۰۰ هزار تماشاگر بازی کردیم و آنها را با ۷ گل شکست دادیم. در فوتبال آلمان می گویند ما از همه آماده تر هستیم و چه کسی برابر ما می ایستد و من می خواهم استقلال اینگونه باشد. البته ما باید استقلال را زیر نظر داشته باشیم و نمی شود مثل آلمان باشیم. من جادوگر نیستم و این کار خیلی سختی است. باید سطح توانایی بازیکنان را بالاتر، بالاتر و بالاتر ببریم. گلی به فولاد نزدیم و دو شانس داشتیم اما بازی را آنالیز کردیم و دیدیم خیلی وقتها کسی در محوطه جریمه حریف نیست. نمی توانید برنده باشید وقتی مهاجم در محوطه جریمه حریف نیست. با مهاجمان و هافبک ها کار می کنیم و فردا میبینیم چه اتفاقی رخ می دهد. سه موقعیت ایستگاهی برابر فولاد داشتیم که هیچ کدام برای ما فایده نداشت. فولاد با ۱۰ نفر دفاع می کرد و برای مقابله با این تیم باید توپ را به گوشه زمین ببریم و خوب پاس کاری کنیم.

وضعیت مهدی قائدی؟
او یک بازیکن با استعداد است. بازیکنی است که باید پاس یک ضرب و دو ضرب هم یاد بگیرد. من در کارلسروهه نیز بازیکن با استعداد مانند قائدی داشتم که در اولین دیدار در ۱۰ دقیقه موفق به گلزنی شد. بازی بعدی هم دوباره گل زد و از او پرسیدم خوشحالی، او گفت خیلی خوشحالم. ازش پرسیدم دیروز چه کردی و او گفت تفریح کردم و خوش گذشت. به مربی بدنسازم گفتم این بازیکن باید بیرون شود. او بازی بعدی دوباره آمد و هوای ورزشگاه هامبورگ خیلی سرد بود. او رفت داخل زمین و خیلی تلاش نمی کرد و من او را تعویض کردم. این اتفاق برای یک بازیکن خیلی بد است که زود بیرون بیاید اما او متوجه شد باید حرفه ای باشد. او متوجه اشتباه خود شد و بعدا بازیکن تیم ملی آلمان شد. او هر زمان من را می بیند، من را می بوسد و از من تشکر می کند. من فقط بازیکن خوب نمی خواهم و بازیکنی می خواهم که از نظر اخلاقی نیز موفق باشد. او می تواند از من سوال کند چرا بازی نکردم اما نظم مهمترین چیز است. از بازی قائدی خوشم می آید اما او باید یاد بگیرد و من مطمئنم که یاد می گیرد. شاید ۵ سال دیگر شما بگویید او بهترین بازیکن تیم ملی است. او پسر خوب و بازیکن بسیار خوبی است.

شکست نوجوانان آلمان برابر ایران؟
آیا واقعیت دارد(خنده)؟ من ۱۰ دقیقه از بازی را دیدم. خیلی ها از آلمان با من تماس گرفتند و بابت عملکرد تیم ایران تبریک گفتند. امیدوارم این تیم در آینده هم کنار هم باشند. من مربی العین بودم و تیم زیر ۱۷ ساله های ما در جام جهانی مصر موفق شد. من به آنها گفتم تیم را در کنار هم نگه دارید تا موفق باشند. ۴ بازیکن در العین و تیم ملی امارات حضور دارند. همان تیم نیز در المپیک لندن حاضر بود. من مربی ملی نیستم اما به این تیم شانس تمرین، تمرین و تمرین دهید. این تیم آینده فوتبال ایران است. برای مربی این تیم آرزوی موفقیت می کنم.

تلگرام استقلال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.