مصاحبه هفته نامه کیکر با وینفرد شفر

هفته نامه کیکر در جدیدترین شماره خود که امروز(پنج شنبه)منتشر شد، با «وینفرید شفر»، سرمربی آلمانی جدید تیم فوتبال استقلال تهران گفت وکو کرده است. این نشریه در مقدمه ای عنوان کرد:

“تا این اواخر جاماییکا،حالا هم در ایران. قبل تر در تایلند، آذربایجان، امارات و کامرون. به عنوان بازیکن حرفه ای و مربی سابق بوندس لیگا همچنان به سفر دنیاگردی ادامه می دهد.”

متن مصاحبه کیکر چنین است:

*آقای شفر چه عاملی باعث می شود که یک مربی ۶۷ ساله مثل شما با تیم استقلال تهران قراردادی ۲ ساله امضا کند؟

نمی خواستم به همسرم این اطمینان را بدهم که برای مدتی در خانه هستم. اگر کار نکنم، با گذر زمان از حرکت باز می مانم. اکنون بعد از ۶ سال دومرتبه در سطح باشگاهی مربی هستم. هر روز می توانم با تیم کار کنم. استقلال باشگاهی بزرگ است که می خواهم آن را باردیگر در لیگ قهرمانان هدایت کنم. ضمن آنکه رقابت با پرسپولیس، رقیب همشهری نیز وجود دارد. ما آبی هستیم و آنها قرمزند. استقلال بحران داشته و من موظفم باشگاه را دومرتبه به حالت عادی بازگردانم.

 *بعد از محرومیت جاماییکا در سال گذشته، دل‌تان نمی خواست در نزدیکی های وطن باشید و از حضور در آنجا لذت ببرید؟

چرا. چرا! به آرامشم نیاز داشتم. خروجم از جاماییکا خیلی استرس داشت. مجبور شدم به خاطرش استراحت کرده و خودم را پیدا کنم. منظورم به فدراسیون نیست بلکه به گروهی ازمردم که دنبال بازیکنان محلی می گشتند. اما ان دسته از بازیکنانی کیفیتی که من از انگلیس آوردم، را نداشتند. این نکته ما را در مسابقات گلد کاپ یا جام آمریکا ثابت کردیم.

*هاینکس در بایرن دومرتبه مشغول به کار شده و شفر یعنی شما درتهران هستید. آیا آدم باید سماجت یکی از شاگردان هاننس وایس وایلر را داشته باشد تا شغلی را از دست ندهد؟

بله.اینطوری است که گویی دورانی که زیر نظر وایس وایلر کار می کردیم، کاملا روی ما تاثیرداشته است. واقعا کارکردن زیر نظر آن مربی که فوتبال را بسیار دوست داشت، خود یک مدرسه فوتبال بزرگ بود. وایس وایلر نسل کاملی از بزرگانی مثل نتسر، هاینکس وفوگتس تا شفر را داشت.

*در ماه های اخیر این حس نیاز را که دومرتبه کار کنید، در خود می دیدید؟

در تابستان این مساله را حس کردم. اما لازم بود که در زمانی مناسب آن را انجام دهم. یعنی همان کاری که یوپ هاینکس کرد. شرایط من هم شبیه او است. چون باید استقلال را دومرتبه به اوج برسانم.به عنوان مثال دروازه بان ما امیدوار است در جام جهانی باشد. او می داند من زمانی در کارلسروهه گلری مثل اولیورکان را به اوج رساندم.

*شما جو فوتبالی آسیا را با حضور در الاهلی دبی و العین می شناسید. هیجوقت فکر نکردید که شرایطی برای محرومیت های ایران پیش آید؟

نه.هرچند که اضافه می کنم من ایران را نمی شناختم.فقط چیزهای را شنیده بودم.اما باید بگویم حیرت کردم چقدراینجا زیبا است.مردم اینجا بی اندازه صمیمی هستند و اکثریت از فوتبال آلمان لذت می برند.

*وقتی پیشنهاد استقلال را گرفتید، این موضوع را با چه کسی در میان گذاشتید؟

من با اریش روته مولر موضوع را در میان گذاشتم که قبلا معلم مربیگری ام بود. چیزهای را هم خواندم که قبلا پیرلیت بارسکی و توماس هسلر در ایران تجربه کردند. همچنین صحبتی با میشاییل هنکه داشتم که زمانی در استقلال کار می کرد.

*در نخستین بازی لیگی، یک تساوی بدون گل مقابل فولاد گرفتید.می خواهید در چه قسمتی کار اساسی را انجام دهید؟

ابتدا باید روی بدنسازی کار کنیم.از صحبت های که شده، متوجه ام دوره آماده سازی ایده ال پیش نرفته است.بعد هم مصدومیت ها پیش آمده و همچنین مشکل حمله را نیز داریم که با جنگندگی کافی راه دروازه در پیش گرفته نمی شود.در این حالت هنوز خلایی هست.بله.یک تمام کننده کامل کم داریم. در حمله خیلی راحت توپ ها را از دست می دهیم و باید در این زمینه بسیار زیاد کار کنیم تا همه چیز ایده ال شود.اکنون داریم روی این مساله کارمی کنیم که توپ را با کمترین تماس به گردش درآوریم.دنبال فورواردهای می گردم.ما یکی داریم اما در محوطه نیست.اینطور نمی توانیم گل بزنیم.

*سطح لیگ را چطور می بینید؟ به خصوص که ایران به تازگی برای جام جهانی انتخاب شد.

من قبلا ایران را در جام جهانی برزیل دیده بودم.تیم ملی خوب سازماندهی شده چون کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی کارش را خوب انجام داده است.

*در نخستین روزهای حضور در تهران فرصتی هم که با پایتخت بیشتر آشنا شوید، کسب کردید؟

من باید از وسط شهر برای رفتن به تمرینات با خودرو می گذشتم.تهران شهری خیلی زیبا است و از آن خیلی خوشم می آید.در ورای آن سلسله جبال فوق العاده زیبا است و دیگر اینکه خیلی ها آلمانی حرف می زنند.

*و ترافیک شهر چطور؟

ناراحتم نمی کند. خودشان می گویند هرچقدر خودرو بزرگتر باشد، از سفر می توان بیشتر لذت برد.

*وقتی قراردادتان به اتمام برسد، ۶۹ ساله هستید.می خواهید آن موقع بازنشسته شوید؟

نه.نه.من صبر می کنم که آنوقت هاینکس بالاخره فوتبال را به حال خود رها می کند یانه….گذشته از شوخی بگویم من و او از این راه خیلی تجربیات کسب می کنیم که هیچکس نمی تواند کسب کند.حرف آخر هم این که مربیگری سن و سال نمی شناسد.

تلگرام استقلال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.