مصاحبه کامل با وینفرد شفر

وینفرد شفر سرمربی استقلال در خبرگزاری فارس حضور پیدا کرد و به سوالات پاسخ گفت . مشروح صحبتهای او را در زیر می خوانید :

به عنوان سؤال اول می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقی افتاده که استقلال امسال را مثل زمانی که شفر به این تیم آمده بود خوب شروع نکرد.

جواب این سؤال راحت است. شاید بارها به آن اشاره کردم و آنهایی که فنی هستند این صحبت من را قبول می‌کنند. فصل گذشته وقتی به استقلال آمدم تیم شرایط خوبی نداشت و ما برای آن‌که تیم جدیدی بسازیم، زمان می‌خواستیم. البته بازیکنان خوبی داشتیم و کار را خوب جلو بردیم اما در اواخر فصل اتفاقات عجیبی افتاد. من به مسئولان باشگاه قبل از جام جهانی گفتم بازیکنان بزرگ تیم را حفظ کنند، چون اگر جام جهانی شروع شود، اینها دیگر در استقلال نمی‌مانند و کار برای حفظشان سخت است، اما متأسفانه آنها به حرف من گوش نکردند. تیم ما جزو ۸ تیم برتر آسیا بود و همان زمان ۶ بازیکن اصلی ما رفتند. چاره‌ای نداشتیم، مجبور شدیم بازیکنان جدید و جوانتر بگیریم، اما این جوان بودن و جدید بودن باعث نمی‌شود آنها با سرعت به ترکیب اصلی تیم برسند. آنها در اردوی پیش‌ فصل نبودند و خیلی‌هایشان در آغاز لیگ به ما اضافه شدند. بنابراین رفته رفته باید به جمع ما اضافه شده و آماده شوند. در این بین شایعات و اگر اما زیاد است، ولی ما می‌خواهیم تیمی جدید بسازیم. هنگامی که بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا از سر گرفته شد، مجبور بودم بازیکنانی را به زمین بفرستم که یا کمتر بازی کرده بودند یا تجربه چنین مسابقاتی را نداشتند. ما آرام آرام جلو رفتیم و شرایطمان از سه ماه پیش بهتر شده بود. هواداران هم باید ما را درک کنند و از جوان‌ها حمایت کنند. به شخص آقای فتحی هم گفته‌ام که این تیم باید قدم به قدم جلو برود. او هم همین ذهنیت را دارد، البته این را هم بگویم استقلال فقط دو راه دارد.

چه راهی؟

یا ما باید برای آینده کار کنیم و یا به گذشته برگردیم اما بهترین مسیر در آینده است و فتحی مدیرعامل استقلال هم همین ذهنیت را دارد. ما شاید به سطحی برسیم که حتی بهتر از فصل گذشته باشیم، در این موضوع شک نکنید.

اما استقلال بد موقعی به سایپا باخت و بعد از این بازی انتقادات زیادی از تیم شد. راهکار شما برای کنترل شرایط و بهتر شدن وضعیت استقلال چیست؟

همانطور که بارها توضیح دادم در حال ساخت تیمی جدید هستیم.این اتفاق ناگهانی و غافلگیرانه افتاد. ما می خواستیم مسیر فصل پیش را ادامه بدهیم ولی جالب است بدانید مشکلی که الان ما داریم شبیه مشکلی است که یکی از بهترین باشگاه های دنیا یعنی بایرن مونیخ دارد.آنها هم می خواستند برنامه فصل گذشته را ادامه بدهند اما ناگهان با برنامه متفاوتی رو به رو شدند و الان می بینند که برنامه ای که می خواستند ادامه بدهند اشتباه از آب در آمده و نتوانستند خوب نتیجه بگیرند. درست است که فاصله استقلال و بایرن زیاد است اما هواداران هر دو تیم فوتبال را خوب می فهمند و هر دو انتظار بهترین نتایج را دارند. آنها می دانند که هر دو تیم را باید از نو ساخت. ما الان در تمرینات سخت کار می کنیم چون بازیکنان می دانند استقلال را باید به بهترین شرایط برسانند و تنها راه ما، تمرین تمرین و باز هم تمرین است. در این بین هم جلسات آنالیز زیادی داریم تا تیم را به بهترین شکل برسانیم.

یکی از چالش‌های بزرگ استقلال در این فصل عملکرد الحاجی گرو و نویمایر است، شرایط امسال به شکلی پیش رفته که طرفداران استقلال از این دو نفر انتظار داشتند جای تیام یا جباروف را پر کنند، ولی کارایی و خروجی ۲ بازیکن باعث ناراحتی هواداران استقلال شده است.

من تصور می‌کنم هواداران استقلال فکر می‌کنند گرو همان تیام است، درحالی‌که اصلا این‌گونه نیست. تیام وقتی به استقلال آمد، آماده بود و جزو آخرین بازیکنانی بود که به جمع ما در روزهای آخر اضافه شد. او در باشگاه قبلی‌اش که به تیم ما آمده بود، مدتی تیم نداشت و سپس به جمع ما اضافه شد و در پازل تاکتیکی ما جا گرفت. الان او در عجمان است و روزنامه‌ها نوشته‌اند که یکی از بدترین بازیکنان فوتبال در امارات است. ۱۰ بازی و فقط یک گل! گرو سبک بازی تیام را ندارد و او تصور می‌کرد زمانی که به ایران می‌آید کار چندان سختی ندارد، ولی وقتی که به ایران آمد متوجه شد اشتباه کرده است و باید خیلی تلاش کند. او در باشگاه سوئدی همیشه به عقب می‌آمده و پاس به بازیکنان کنار دستی‌اش می‌داده است. درست است که از او انتقاد می‌شود، ولی او مرحله به مرحله به تیم ما بهتر کمک خواهد کرد. باز هم تأکید می‌کنم هواداران بدانند او تیام نیست، بلکه الحاجی گرو است.

و نویمایر…

نویمایر بازیکنی است که تا قبل از بازی با السد شرایط خیلی خوبی داشت ولی به یکباره آسیب دید. او پاس آخر را خوب می‌دهد و همین حالا هم در حال کار با بدنساز است. این بازیکن خوب بازی می‌کند و مثل گرو نیاز به حمایت دارد. من فکر می‌کنم هواداران ما بیشتر از این موضوع ناراحت هستند که استقلال مقابل السد به آن شکل باخت، ولی مشکل از نویمایر و یا گرو نبود، مشکل ما درست در جایی بود که بازیکنان قبلی‌مان را با تفکرمان تاکتیکی که داشتند از دست دادیم. فراموش نکنید من همیشه خلق و خویم حمایت از بازیکنان است، چون می‌خواهم آنها به موفقیت برسند.

ولی بعد از بازی با سایپا خیلی‌ها به عملکرد  این دو بازیکن خارجی تیم شما انتقاد کردند و حتی شایعه شده این بازیکنان از استقلال ها جدا می شوند.خود شما چقدر از این بازیکنان راضی هستید و آیا شایعه جدایی آنها درست است یا نه…

بازیکنان داخلی یا بازیکنان خارجی برای من فرقی ندارند. می خواهد بازیکن ۱۷ ساله باشد یا ۳۷ ساله. من کار صد در صد از بازیکن می خواهم.هر بازیکنی خوب باشد و در بهترین فرم تاکتیکی ما خودش را نشان بدهد او بازی خواهد کرد.اگر بازیکنی بگوید من با ۷۰ درصد تمرین می توانم در استقلال بازی کنم مطمئن باشید من از او بازی نخواهم گرفت.اگر این نگرش در بین بازیکنان من باشد مطمئنا فرصت را از دست خواهند داد و جایشان روی نیمکت یا خارج از تیم است. در مورد این شایعات نقل و انتقالات هم اصلا نظری ندارم چون ۴ بازی دیگر تا نیم فصل باقی مانده است.متاسفانه افراد زیادی هستند که  نمی توانند ساکت باشند و فقط و فقط در مورد نقل و انتقالات حرف می زنند.در این مورد من فقط با مدیرعامل باشگاه حرف می زنم و با او در تعامل کامل هستم. ما دو نفر بازی به بازی فکر نمی کنیم و در حال برنامه ریزی برای آینده هستیم.در این بین هر شخص دیگری که صحبت می کند دقیقا نمی داند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است چون هر چیزی که اتفاق می افتد بین من و مدیرعامل استقلال است  و تاکید می کنم ما در حال برنامه ریزی برای آینده هستیم.

در این مدت مرتب شاهد بودیم که شما از جوان‌ها حمایت کردید و نفراتی را هم که امسال به تیم اضافه کردید  اکثرا جوان هستند اما خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند بازیکنانی مثل قائدی و صیادمنش زود است که برای تیم بزرگ استقلال ۹۰ دقیقه ای بازی کنند. نظر شما  در این زمینه چیست؟

طبیعی است که بازیکنی تازه به استقلال آمده و کم سن است نمی تواند در همه بازی ها ۹۰ دقیقه به زمین برود.شما سوال خوبی پرسیدید و من فرصت خوبی دارم که جواب خوبی بدهم. من هیچوقت یک بازیکن جوان را برای یک بازی و یک نتیجه از بین نمی برم. من هرگز بازیکن جوان را قربانی نمی کنم تا یک بازی را ببرم.ما نباید باعث فشار و استرس به بازیکن جوان شویم.منظور من از تیمسازی همین چیزها است.ما باید به بازیکن جوان اجازه بدهیم تمرین کند، آرام آرام اضافه شود، بازی کند، اشتباه کند و همه چیز را یاد بگیرد.وقتی در مورد استقلال و بایرن حرف زدم یعنی اینکه هر دو تیم موارد مشترک زیادی با هم دارند. همین الان در آلمان هم این شرایط هست.خیلی از کانون های هواداری بایرن مونیخ از این اقدام حمایت می کنند که به جوان ها فرصت بازی کردن و حتی اشتباه کردن بدهند.هواداران استقلال هم خوب درک خواهند کرد که این جوان ها کم کم اضافه شده تا در آینده باعث موفقیت تیم شوند. آنها باید آرام آرام اضافه شوند و با شرایط استقلال آشنا شوند و باید این زمان را سپری کنند چون اگر به یکباره آنها را بازی بدهیم ممکن است از مسیر اصلی خود خارج شوند.

سوالی که مدت ها است می خواهم از شما بپرسم این است، شما فرد انتقادپذیری هستید؟

بله! حتماً (محکم جواب می دهد) به شرطی که انتقاد زمانی انجام شود که مؤثر واقع شود. این موضوع در فوتبال طبیعی است چون هواداران یک روز ناراحت هستند و یک روز خوشحال و ممکن است از ما انتقاد کنند.

می‌خواهیم بدانیم اگر امروز قرار باشد استقلال به مصاف همان السد برود، بازهم شما در همان دقایق از بازی محمد دانشگر را به زمین می‌فرستید؟

بله، چون مشکل آن روز ما دانشگر نبود. من نمی‌خواهم زیاد در موردش حرف بزنم چون همه چیز گذشته، ولی مشکل ما در بازی با السد در رختکن اتفاق افتاد! پنج دقیقه قبل از اینکه نیمه اول تمام شود، السد یک موقعیت بسیار خوب داشت که به تیر دروازه خورد و در برگشت رحمتی توپ را گرفت. ما باید در رختکن از این شانس و فرصت ذهنی که به ما داده شده بود استفاده می‌کردیم، ولی این کار را نکردیم و با همان ذهنیت قبلی وارد زمین شدیم. الان آن موضوع تمام شده. طبیعی است هواداران از محمد دانشگر ناراحت باشند و مدتی هم از او انتقاد کنند، اما دیدید او در بازی با سایپا گل زد و کمی اعتماد به نفس او برگشت. من از مدافعانم می‌خواهم که زیر توپ نزنند و فقط پاس بلند ندهند. من از مدافعانم می‌خواهم به کناره‌ها پاس بدهند و بازیسازی کنند. دانشگر و دانشگرها باید این را یاد بگیرند. شما دیده‌اید خیلی از بازیکن‌ها به بایرن‌مونیخ می‌روند و چند وقت بعد از این تیم جدا می‌شوند چون با شرایط تیم آشنا نشده بودند. ما باید به امثال این بازیکنان شانس بدهیم تا بار سنگین از روی دوش آنها برداشته شود. دانشگر پسر بسیار خوبی است و شاید اگر یک گل دیگر هم بزند به‌طور کامل از این شرایط جدا شود.

زمانی که مربیان خارجی یا بازیکنان به ایران می‌آیند، به قول معروف ایرانیزه می‌شوند و رفتارهای ایرانی پیدا می‌کنند. شما چنین رفتارهایی پیدا کرده‌اید؟

اول بگویم که از حضور در ایران خیلی خوشحالم. شما مردمی خوب و مهربان دارید. آنها بعضی وقت‌ها از من می‌پرسند چه کارهایی می‌توانیم انجام بدهیم. اوایل این چیزها برایم طبیعی نبود، در استقلال هم هواداران بسیار خوبی داریم ولی آنها باید بدانند کاری که من در این تیم انجام می‌دهم، یک جورهایی عشق است. من می‌خواهم موفق باشم تا مردم خوشحال باشند. استقلال مثل یک قلعه می‌ماند که خیلی‌ها دوست دارند وارد این قلعه شوند. فقط به این خاطر که اسم این تیم پشت‌شان باشد، اما من چنین نفراتی را نمی‌خواهم. من کسی را می‌خواهم که مسئولیت‌پذیر باشد و با قلبش کار کند. به خاطر کشف چنین نفراتی من هم با قلبم کار می‌کنم و امیدوارم نتایج خوبی در آخر داشته باشیم. من تأکید می‌کنم که یک هدف بزرگ دارم و آن هدف ساختن یک استقلال جدید است.

شما در مورد استقلال با خانواده‌تان چه صحبتی انجام می‌دهید؟

یکی از اعضای خانواده‌ام در ایران است. پسرم ساشا. او به دنبال موفقیت تیم است و تلاش زیادی انجام می‌دهد. جمع‌آوری اطلاعات و مسائل مختلف ازجمله نقاط ضعف و قوت تیم‌ها کار او است. همسرم هم همیشه با من صحبت می‌کند و از من می‌پرسد چرا باختیم یا مثلا بردیم. اتفاقا وقتی دخترم متوجه شد بانوان ایرانی به ورزشگاه آزادی رفته اند خیلی خوشحال بود.

بعضی مواقع در برخی از بازی‌ها مثل بازی با ماشین سازی در کنار خط رفتارهایی انجام می‌دهید یا تصاویری از شما به ثبت می‌رسد که با دیدن آنها می‌ترسیم، چرا چنین رفتارهایی از شما می‌بینیم؟

(با خنده) شما هیچ وقت از من نترسید چون من مشکلی ندارم. مثلا در بازی با سپاهان صحنه‌ای اتفاق افتاد که درواقع دو پنالتی بود، یک خطا روی دانشگر انجام شد و یک بازیکن دیگر باقری را هل داد. از آن سو برای سپاهان پنالتی اعلام شد که کمک داور به موقع ورود کرد و شخصیت خودش را نشان داد. من عاشق تیمم هستم و به همین خاطر بعضی مواقع عصبانی می‌شوم.

معمولا آلمانی‌ها روی نظم و انضباط تأکید بسیار زیاد دارند، به قول ما ایرانی‌ها آنها با کسی شوخی ندارند. شاید خیلی‌ها انتظار دارند شما با بی‌نظمی‌ها جدی برخورد کنید. به‌طور مثال حسین حسینی بعد از بازی با نفت مسجد سلیمان مصاحبه‌ای انجام داد که اعتراض آمیز بود اما رفتار شما با او جدی نبود. هواداران استقلال انتظار دارند شما با بازیکنان درست مثل روزهای اول حضورتان در استقلال که با قائدی برخورد کردید، عمل کنید.

(کمی مکث می‌کند) من مصاحبه حسینی را شنیدم اما در داخل خودمان در باره‌اش حرف زدیم. نمی‌خواستم در رسانه‌ها در مورد حسینی حرف بزنم. بعد از آن هم اطلاعیه دادیم و اعلام کردیم که همه برای استقلال بازی می‌کنیم و تیم ما از همه چیز مهمتر است. استقلال فقط یک باشگاه نیست و یک جایگاه خاص و ویژه دارد. این تیم دارای ۳۰ میلیون هوادار است، اگر من در رسانه‌ها علیه حسینی حرف بزنم شاید برای خیلی‌ها خوب باشد ولی ما را به هدفمان نمی‌رساند. حسینی بعد از آن مصاحبه نزد من آمد و گفت عذرخواهی می‌کنم. او عذرخواهی کرد و من پذیرفتم اما اگر یک مربی بخواهد هر دقیقه یک بازیکن را بیرون بگذارد، در آن صورت هفته‌ای ۱۰۰ نفر از یک باشگاه اخراج شود. حسینی دیگر یاد گرفت که از این اعتراض‌ها نکند و ما هم در درون خودمان همه چیز را مشخص کردیم. ما ۲ گلر بسیار خوب داریم که یکی از آنها قدیمی‌تر و باتجربه‌تر است و در واقع کاپیتان تیم. او حتی وقتی که بازی هم نمی‌کند به ما کمک می‌کند و وقتی به درون زمین می‌رود تمام تلاشش را انجام می‌دهد. اینکه من از کدام بازیکنان استفاده می‌کنم در درون کادر فنی تصمیم‌گیری می‌شود و به عنوان سرمربی سعی می‌کنم بهترین تصمیم را برای استقلال بگیرم. فصل گذشته رحمتی در جام حذفی برای استقلال بازی کرد و حسینی در لیگ. در بارسلونا هم شرایط همین گونه است و آنها دو گلر خوب دارند که یکی در لیگ و یکی در جام حذفی بازی می‌کند. ما باید به دنبال راهکار خوب برای تیم باشیم و نباید استرس و فشار روانی ایجاد کنیم و حقیقتاً رسانه‌ها هم از اخبار بد استقبال می‌کنند و این تز کاری من نیست.

قبل از بازی با ماشین سازی  شما چشمی و اسماعیلی را از حضور در تمرینات منع کردید. ماجرا چه بود؟

چیزی که من به آن باور دارم نظم از نتیجه مهمتر است. اگر اطراف تیم نظم نباشد داخل زمین هم نمی توانید از بازیکنان انتظار بازی منظم داشته باشید. شما اگر در زندگی شخصی خودتان هم وقت شناس باشید و یا نظم داشته باشید می توانید تمرکز خود را حفظ کنید. صحبت من در مورد اسم و سن بازیکنان نیست. هر کسی باید تمرکز خود را در شرایط سخت حفظ کند که اگر این کار را نکنیم در زمین مسابقه هم با استرس مواجه شده و نمی توانیم به هدفمان برسیم. ما باید هم بیرون و هم درون زمین تمرکز داشته باشیم تا موفق شویم. برای رسیدن به این موضوع مهم هم شاید بعضی مواقع تصمیماتی بگیریم که کمی سخت باشد.این بهترین صحبتی است که می توانم در پاسخ به سوال شما داشته باشم.

زمانی که شما به استقلال آمدید مهدی رحمتی و مجتبی جباری در تیم حضور نداشتند. بعد از اضافه شدن رحمتی به تیم شما در بیش از ۲۰ بازی از او استفاده نکردید  البته در آن زمان کسی فکر نمی کرد رحمتی آن شرایط را بپذیرد اما سوال این است که شما چطور با بازیکنی مثل او برخورد کردید که او اعتراضی نداشت…

زمانی که من به استقلال آمدم داستان های زیادی در مورد خیلی از بازیکنان شنیدم نه فقط رحمتی اما هیچوقت او را غیر حرفه ای ندیدم. او همیشه در خدمت تیم بود. زمانی که او روی نیمکت می نشست بسیار منظم بود و سخت تمرین می کرد. شاید خیلی ها این موضوعات را ندانند اما او به عنوان کاپیتان وقتی روی نیمکت می نشست خیلی خوب کار کرد و توانست بازگشت  خوبی داشته باشد.او در موفقیت های فصل قبل خیلی به ما و جوانان تیم ما کمک کرد.من روی رحمتی حساب می کنم و خیلی خوشحالم که چنین بازیکنی دارم. در بدو ورودم هم من رفتار خاصی نداشته و حالا هم ندارم.در کارم بسیار جدی هستم و به نظم و انضباط اهمیت می دهم. همانطور که قبلا گفتم هر بازیکنی در تیم ما نظم و انضباط را خوب رعایت و خوب تمرین کند قطعا می تواند به تیم هم کمک کند.

آیا شما از عملکرد کاری‌تان در یک سال و نیم اخیر راضی هستید؟

من از حضور در استقلال خیلی خوشحالم ولی به خاطر اتفاقات قبل از جام جهانی ناراحت هستم. هنوز هم ناراحتم که بازیکنانی مثل مجید حسینی و ابراهیمی و تیام را از دست دادیم چون می‌دانستم با شروع جام جهانی آنها پیشنهاد‌ات خوبی دریافت می‌کنند. حالا آن روزها گذشته ولی ساختن تیم جدید خیلی سخت است. ما در بازی‌های قبل باخته‌ایم و هوادارانمان خوشحال نیستند اما چه کسی باید به بازیکنانی مثل صیادمنش ۱۷ ساله، طاهرخانی، سجاد آقایی، آذری و فرشاد محمدی‌مهر کمک کند؟ آیا هواداران نمی‌دانند این بازیکنان سرمایه‌های آینده استقلال هستند. نمی‌شود ما در همه بازی‌ها برنده باشیم و وقتی جوان‌ها دچار اشتباه می‌شوند باید به آنها کمک کنیم، اما باور کنیم این کمک کردن با دو بازی و سه بازی و پنج بازی صورت نمی‌گیرد، آرام آرام و قدم به قدم باید کمک کرد. زمانی عمر عبدالرحمن با ۱۷ سال سن زیر نظر من کار می‌کرد، آرام آرام به او کمک کردم و الان می‌بینید چه جایگاهی دارد. در تایلند و جامائیکا هم همین کار را انجام دادم. در استقلال هم با فتحی صحبت کردم و به او گفتم که این جوان‌ها باید حمایت شوند و شما مطمئن باشید در چهار سال آینده آنها ستاره‌های فوتبال ایران می‌شوند، البته برای نتیجه گرفتن باید ترکیبی از بازیکنان جوان و بازیکنان باتجربه داشته باشیم، رحمتی، منتظری، حیدری و … باید کنار این جوان‌ها باشند وگرنه دچار مشکل می‌شویم.

استقلال این روزها حال و روز خوبی ندارد و هواداران ناراحت هستند، وعده شما به آنها چیست؟

نمی‌خواهم دوباره بگویم چه بازیکنانی از جمع ما جدا شدند ولی اگر آن تیم حفظ می‌شد و دو بازیکن به استقلال اضافه می‌شدند مطمئن باشید شانس اول گرفتن ستاره سوم ما بودیم. الان هم به هواداران می‌گویم هدف من قهرمانی هست. نمی‌خواهم این حرفم باعث فشار به جوان‌ها شود چراکه آنها در ابتدا باید یاد بگیرند با سبک قهرمانی کار کنند، پیشگو هم نیستم و نمی‌توانم بگویم امسال یا سال بعد قهرمان می‌شویم،‌اما ما قهرمانی را می‌خواهیم و هدفمان این است؛ سخت کار می‌کنیم و این سخت کار کردن یک هدیه از جانب من برای هواداران استقلال است.

در این مدت مرتب شاهد بودیم که شما از جوان‌ها حمایت کردید و نفراتی را هم که امسال به تیم اضافه کردید  اکثرا جوان هستند اما خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند برای بازیکنانی مثل قائدی و صیادمنش زود است که برای تیم بزرگ استقلال ۹۰ دقیقه ای بازی کنند. نظر شما  در این زمینه چیست؟

طبیعی است که بازیکنی تازه به استقلال آمده و کم سن است و نمی تواند در همه بازیکنان ۹۰ دقیقه به زمین برود.شما سوال خوبی پرسیدید و فرصت خوبی دارم که جواب خوبی بدهم. من هیچوقت یک بازیکن جوان را برای یک بازی و یک نتیجه از بین نمی برم. من هرگز بازیکن جوان را قربانی نمی کنم تا یک بازی را ببرم.ما نباید باعث فشار و استرس به بازیکن جوان شویم.منظور من از تیمسازی همین چیزها است.ما باید به بازیکن جوان اجازه بدهیم تمرین کند، آرام آرام اضافه شود، بازی کند، اشتباه کند و همه چیز را یاد بگیرد.وقتی در مورد استقلال و بایرن حرف زدم یعنی اینکه هر دو تیم موارد مشترک زیادی با هم دارند. همین الان در آلمان هم این شرایط هست.خیلی از کانون های هواداری بایرن مونیخ از این اقدام حمایت می کنند که به جوان ها فرصت بازی کردن و حتی اشتباه کردن بدهند.هواداران استقلال هم خوب درک خواهند کرد که این جوان ها کم کم اضافه شده تا در آینده باعث موفقیت تیم شوند. آنها باید آرام آرام اضافه شوند و با شرایط استقلال آشنا شوند و باید این زمان را سپری کنند چون اگر به یکباره آنها را بازی بدهیم ممکن است از مسیر اصلی خود خارج شوند.

اگر به شما بگویند امروز سرمربی استقلال نیستید فکر می‌کنید چه چیزی برای این تیم به یادگار گذاشتید.

من دوست دارم وقتی روزی به جایی که کار کرده‌ام برمی‌گردم، همه خوشحال باشم. یعنی اگر روزی به تهران برگشتم همه از من به نیکی یاد کنند. استقلال یک باشگاه خاص است و نمی‌دانم کی از این تیم جدا می‌شوم. دو سال، سه سال یا چهار سال دیگر ولی امیدوارم چیزهایی که هواداران استقلال به من دادند را به آنها برگردانم. یادتان باشد فوتبال قمار نیست و کار بسیار سختی است. من فصل گذشته استقلال را از شرایط بیمارستانی و اورژانسی به یک سطح خوب رساندم و الان هم به هواداران می‌گویم هدف امسال من هم همین است.

این تیم، تیم پارسال می‌شود؟

بله، اما قدم به قدم. شاید در یک پست‌هایی نیاز به بازیکن داشته باشیم، آقایی، آذری، طاهرخانی و… بازیکنان با استعدادی هستند و مهم این است که به حرف گوش کنند و به شرط آن‌که زندگی خارج از فوتبالشان خوب باشد. بازیکن باید شخصیت خود را نشان بدهد و به هوادار ثابت کند می‌خواهد موفق شود.

 شما و برانکو چندی پیش به AFC رفتید آنجا به حاضرین در مورد استقلال چه توضیحی دادید؟

بله، ما در شانگهای چین بودیم، در مورد تاکتیک و مسائل کلی فوتبال حرف زدیم و به یکی از بزرگترین مشکلات فوتبال آسیا اشاره کردیم. تفاوت فوتبال آسیا و اروپا این است که لیگ قهرمانان در آسیا وقتی در یک مرحله به اتمام می‌رسد فصل جدید آغاز می‌شود. ما در آنجا گفتیم که باید لیگ قرهمانان آسیا مثل اروپا باشد. خیلی مباحث مطرح شد. حتی در مورد تیم ملی اسپانیا هم حرف زدیم. در آنجا گفتیم که دیگر مردم تیکی تاکا نمی‌خواهند و سبک فوتبال باید عوض شود حتی در تیم ملی آلمان. ما باید بهترین مربیان را در اینجا در اختیار داشته باشیم و به آکادمی بسیار توجه داشته باشیم که آینده را بسازیم.

حالا که این روزها شرایط کلی تیم خوب نیست، خلائی در کادر فنی حس نمی‌کنید؟

من با مدیرعامل باشگاه صحبت کردم و شاید هر هفته در این مورد با هم صحبت کنیم ولی هنوز به آن چیزی که می‌خواهیم نرسیده‌ایم. به دنبال این هستیم که در تعطیلات نیم‌فصل یک مربی به کادر فنی اضافه شود. الان هم نفرات خوبی کنار من هستند که به من کمک می‌کنند و ما فعلا کارمان را ادامه می دهیم.

چند هفته پیش شما مصاحبه‌ای کردید و گفتید نگران نسل آینده فوتبال ایران به خاطر خشونت‌ها هستید. دلیل این صحبت چه بود؟

من یک مربی هستم. هم برای باشگاه خودمان و هم فوتبال. شما به خطای بازیکنان سایپا و پیکان روی صیادمنش و آقایی دقت کنید. داوران این خطا را ندیدند. یادم می‌آید سال گذشته جباروف خطایی انجام داد که فدراسیون او را یک جلسه محروم کرد اما خطاهایی که روی دو بازیکن جوان تیم ما انجام گرفت بسیار شدیدتر بود و حتی قلم‌بند بازیکن ما شکست، چرا فدراسیون این خطاها را ندید؟ اگر این خطاها در آلمان اتفاق می‌افتاد، شما مطمئن باشید بازیکن خاطی را ۴ جلسه محروم می‌کردند. صیادمنش می‌تواند سال‌های آینده در اروپا بازی کند، ولی ممکن بود در آن بازی با آن خطا فوتبالش تمام شود. اگر بازیکنی در تیم من این‌گونه خطا کند مطمئن باشید او را تعویض می‌کنم. در فوتبال فقط برد و باخت مهم نیست و سلامت بازیکنان درون زمین اهمیت زیادی دارد. امیدوارم وقتی فدراسیون بازی‌ها را از تلویزیون بررسی می‌کند، برای کسانی که این‌گونه خطا می‌کنند محرومیت در نظر بگیرد.

 شما از روزی که به ایران آمدید، با فالورهای زیادی در اینستاگرام روبه‌رو شدید. فضای مجازی ایران و آلمان چه تفاوت‌هایی دارند؟ آیا بعد از جام جهانی به یواخیم لو در صفحات مجازی فحاشی شد؟

خیلی‌ها در ایران فضای مجازی را دنبال می‌کنند ولی من دوست ندارم شایعات مطرح باشد. بارها و بارها گفته‌ام در ایران شایعات مثل فرش و خاویار زیاد است. من دوست ندارم رسانه‌ها در مورد شایعات از من سؤال بپرسند. فضای مجازی و رسانه‌ها مهم هستند ولی باید اطلاعات درست به مردم منتقل کنند. یادم می‌آید قبل از اینکه با استقلال قرارداد امضا کنم، خانواده‌ام به من گفتند به ایران نرو چون رسانه‌ها و فضای مجازی مرتب اخبار منفی می‌دهند اما من نترسیدم و کار را شروع کردم. هواداران ما هواداران خوبی هستند و بعضا اگر بحث منفی توسط برخی افراد مطرح می‌شود، مطمئن باشید آنها هوادار واقعی استقلال نیستند.

هنگامی که به ایران نیامده بودید، صحبتی در مورد نا امنی در کشور ما نشنیدید، چون از این شایعات در رسانه‌های دنیا در مورد ایران زیاد مطرح می‌شود.

قبل از حضورم در ایران با روته مولر مشورت کردم. او به من گفت به ایران نرو، البته نه به خاطر مسائل امنیتی بلکه به خاطر مسائل مالی و شرایط باشگاه‌ها. اما وقتی به اینجا آمدم فهمیدم که از این لحاظ مشکل زیادی وجود ندارد، با برانکو هم حرف زده بودم، چون او ۶ سال در اینجا بود. از روزی هم که به استقلال آمدم حس خوبی داشتم و الان هم مشکلی ندارم. اگر یادتان باشد ما دو بازیکن کامرونی و برزیلی را می‌خواستیم که جذب کنیم، ولی یکسری ایجنت به آنها گفتند این کار را نکنید. من فقط این جمله را می‌گویم که کارهایی که توسط این ایجنت‌ها صورت می‌گیرد برای خود کشور ایران بد است.

 حالا که حدود یک سال و نیم از حضور شما در ایران گذشته نظرتان در مورد رسانه‌های ایران چیست؟

خوشحالم که نمی‌توانم فارسی بخوانم (با خنده). من با رسانه‌های ایران ارتباط خوبی دارم و با آنها صادق هستم. بعضی مواقع هم برخی‌ها از من سؤال‌هایی می‌پرسند که تعجب‌برانگیز است مثل سوالی که قبل از بازی پرسپولیس و استقلال از من شد. شاید آن فرد پول گرفته باشد که چنین سوالی بپرسد و من فقط به این سؤال‌ها لبخند می‌زنم. چیزی که برای من مهم بود این است که سایر رسانه‌ها از آن سؤال ابراز تأسف کردند و به من گفتند از اینکه چنین سوالی از شما پرسیده شده متأسف هستیم. اگر یک مربی یا بازیکن خارجی به ایران بیاید و سوالات عجیب و غریب از او پرسیده شود مطمئناً برای کشور شما بد است.

 آن شخص که آن سؤال را پرسید بخشیدید؟

برای من مهم نیست. اگر همین الان هم او را ببینم، رفتاری عادی با او دارم. چیزی که مهم بود، رفتار سایر رسانه‌ها نسبت به آن سؤال بود.

 آیا شما خودتان را با مربیان دیگر قیاس می‌کنید؟

نه ااصلا. یک نفر چندی پیش در مورد کیفیت فوتبال در ایران صحبت کرد و گفت که کیفیت فوتبال ایران خوب نیست، ولی دیدید که ما یک تیم در فینال لیگ قهرمانان آسیا داشتیم. خود ما هم در یک قدمی نیمه‌نهایی بودیم. در ایران بازیکنان با کیفیت خوبی داریم که همگی آنها با استعداد هستند. این نفرات به نوعی پایه‌های لیگ در تیم ملی هستند و به خاطر همین موضوع مربیان تیم ملی باشد خوشحال باشند. در حال حاضر من و برانکو در ایران حضور داریم و جان توشاک هم از ایران رفته است، بقیه مربیان ایرانی هستند، پس آنها پایه‌های خوبی ساختند. منصفانه نیست که بگوییم لیگ ایران بد است، چون این حرف به همه مربیان می‌خورد. من خیلی مواقع با دیگر مربیان حرف می‌زنم و این یک نوع احترام است. من در سه کشور مربی بوده‌ام و هدایت تیم ملی را برعهده داشته‌ام. ارتباط بین مربیان باشگاهی و ملی باید خوب باشد. زمانی که در کامرون بودم با راننده به دل جنگل می‌رفتم و بازی‌ها را می‌دیدم چون تعامل خوبی با مربیان لیگ داشتم. در جامائیکا هم همین شرایط را در یک جزیره کوچک داشتیم.

به نظر می‌رسد رفتار شما نسبت به کی‌روش با رفتار برانکو نسبت به سرمربی تیم ملی متفاوت است. مثل اینکه شما می‌خواهید با یک ادبیات جدید با کی‌روش حرف بزنید و محترمانه دیدگاهتان را به او بگویید.

بعد از جام جهانی و حذف ایران از مرحله گروهی، صحبت‌های زیادی مطرح شد. اگر یادتان باشد قبل از جام جهانی در یکی از تمرینات استقلال به رسانه‌ها گفتم اگر شما بازی اول را ببرید، برای صعود شانس دارید. اما باور کنید در اروپا هیچ کس در مورد سه بازی ایران در جام جهانی حرف نزد و همه در مورد مصاحبه کی‌روش علیه برانکو صحبت کردند و این خیلی بد بود! این موضوع برای ایران اصلا خوب نیست. من میهمان هستم، ولی الان ایران خانه دوم من است. نمی‌خواهم در مورد کی‌روش یا علیه او صحبتی انجام بدهم، فقط می‌خواهم چیزی را بگویم که در فوتبال دیده‌ام. به شخصه معتقدم فوتبال ایران در آسیا شماره یک است و این تیم می‌تواند قهرمان جام ملت‌های آسیا شود. وقتی این همه بازیکن از لیگ ایران مثل ابراهیمی، حسینی، امیری و… به اروپا و کشورهای دیگر می‌روند، پس مشخص است که شما (ایران) شماره یک هستید. بازیکنان تیم ملی ایران هم باید بدانند نیاز به اعتماد به نفس و حمایت همه جانبه دارند. شما ببینید علیرضا بیرانوند در حال حاضر در چه شرایط خوبی قرار دارد، واقعا ۴ گلر خوب در ایران هستند و از طرفی بازیکنانی مثل اللهیار صیادمنش و مهاجم تیم سایپا در فوتبال ایران به عنوان پدیده کار می‌کنند. اینها نشان‌دهنده کیفیت فوتبال است و فقط حرف من نیست.

پس قبول دارید که حرف شما با مربیان دیگر یکی است ولی با ادبیات متفاوتی با کی‌روش صحبت می‌کنید؟

من با همه مربیان با احترام حرف می‌زنم. می‌دانم که چقدر کار مربیان در ایران سخت است به همین دلیل به همه آنها احترام می‌گذارم.

 اتفاق جالبی که در این سال ها رخ نداده بود حضور تمامی بازیکنان در مراسم سالگرد زنده‌یاد پورحیدری بود. ظاهراً شما همه را ملزم کرده بودید که در این مراسم حاضر باشند.

بله.من خیلی از بزرگان باشگاه استقلال را می‌شناسم و یا آنها را به من معرفی کرده‌اند. در مورد مرحوم پورحیدری تعاریف زیادی شنیده‌ام و خیلی از رفتارهای او برای من تعریف کرده‌اند. من همیشه سعی می‌کنم به افراد شاخص و اسطوره یک باشگاه احترام بگذارم. یکی دیگر از بازیکنان بزرگ استقلال(فرهاد مجیدی) هم سابقا در امارات بازیکن خودم بوده و طبیعتا باید احترام این‌گونه افراد حفظ شود. استقلال بزرگان زیادی دارد و سبقه باشگاه نشان می‌دهد که چه نفراتی در این تیم بازی کرده‌اند. مهمترین مسئله این است که با عملکرد آن قدیمی‌ها استقلال ۲ ستاره روی پیراهنش دارد. در اینجا فیلم های مرحوم پورحیدری را به من نشان داده اند. وقتی در آخرین بازی او با عصا روی نیمکت نشسته و حتی شنیده ام از خودش برای این باشگاه هزینه کرده واقعا متحیر شدم. به خاطر این است که می گویم بازیکنان باید بدانند پیراهن تیمی را پوشیده اند که قبلا بر تن چنین بزرگانی بوده است.من آن روز همه را ملزم کردم که در مراسم شرکت کنند که به اهمیت این روزهایی که در استقلال هستند پی برده و بدانند بعدها در موردشان چه صحبت ها و دیدگاه هایی وجود خواهد داشت.

در این مدتی که در کشور ما حضور داشتید چه چیزی شما را آزرده‌خاطر کرده است؟

شاید این یک جک باشد ولی من اصلا دوست ندارم سه شب پشت هم کباب بخورم! یک نگرانی دیگر هم دارم، وقتی با راننده‌ام به محل تمرین می‌روم به یکباره می‌بینم که یک خودرو از خیابان یکطرفه به سمت ما می‌آید. هیچ چیز بدتر از این نیست! البته من ایران را خیلی دوست دارم و خیلی دلم می‌خواهد به اصفهان، شیراز و جاهای دیگر بروم اما اصلا وقت ندارم.

در فرصتی که در ایران بودید مناسبت‌های مذهبی زیادی در ایران  را پشت سر گذاشتید مثل ایام محرم، چیزی در این مورد شنیده‌اید.

بله، البته. این موضوع برایم بسیار جالب بود. در یکی از این شب‌ها بیژن طاهری من را به منزلش دعوت کرد و در مراسم عزاداری شرکت کردم. حتی از این مراسم عکس گرفتم و برای همسرم فرستادم. به نظرم هماهنگی بسیار جالبی صورت گرفت و احساسات خاصی در آن بیان می‌شد.

 مهمترین شاخصه ایرانی‌ها چیست؟

میهمان‌نوازی و مهربانی ایرانی‌ها برایم خیلی جالب توجه است. مردم مرتب از من سؤال می‌کنند چیزی نیاز ندارم یا بعضی مواقع من را به شام و ناهار دعوت می‌کنند، اینها موضوعاتی است که من را متعجب کرده و اوایل با آن بیگانه بودم.

اگر صحبتی باقی مانده، بفرمایید.

به بازیکنانم می‌گویم که خوشحال باشید که در تیمی مثل استقلال هستید و نگران نباشید چون همه به شما کمک می‌کنند. ما می‌خواهیم تیم جدیدی بسازیم و وعده می‌کنم که به قدرت فصل گذشته برمی‌گردیم.

تلگرام استقلال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.