پاسخ تازه به نود :نه

برنامه نود شاید با چالش‌های تازه‌ای مواجه باشد که پیش‌تر خیالش را نمی‌کرد. گذشته آن روزهایی که میهمان‌های برنامه نود بر سر حضور ۳۰ ثانیه و یک دقیقه بیشتر در برنامه چانه می‌زدند و تمنا می‌کردند. دروازه‌بان استقلال که فصل اول درخشش در لیگ برتر را پشت سر می‌گذارد، به دعوت برنامه نود – به خواست هواداران یا به خواست باشگاه- پاسخ منفی می‌دهد. (تا چند ساعت پیش از شروع برنامه نود دیشب. )
خبری که درباره پاسخ منفی حسین حسینی به برنامه نود شنیده شده، این است که فشار هواداران در فضای مجازی باعث شد حسینی در برنامه نود شرکت نکند. البته سپس خواست باشگاه نیز مطرح است. باید همین اتفاق را از جمله توانایی‌های تازه فضای مجازی دانست. اینکه حتی کاربران اینستاگرام که به اندازه فیس‌بوک و توییتر هم در ایران جدی نیست، می‌توانند مقابل یک برنامه پرمخاطب تلویزیونی بایستند و بگویند: نه.
باشگاه استقلال از نود گله‌مند است که چرا در کارشناسی داوری صحنه‌های بازی‌هایش رویکرد عادلانه‌ای ندارد و هواداران نیز به همین نکته اعتراض دارند. همین نگاه به نود باعث شد که دیشب هواداران استقلال به دروازه‌بان تیم‌شان بگویند در برنامه نود شرکت نکند.
تلویزیون در ایران مدت‌هاست که باید نگاهش به فوتبال را تغییر دهد. همین تلویزیون که حق پخش تلویزیونی را با رقمی نازل می‌پردازد. برنامه نود سال‌ها مالک انحصاری صحنه‌های بازی‌های لیگ بوده و بدون آنکه حق پخش جداگانه‌ای به باشگاه‌ها پرداخت شود، رانت رسانه‌ای بزرگی در اختیار نود قرار گرفته است. نود بدون پرداخت حق پخش از ویدیوی بازی‌های لیگ همیشه بهره مند بوده و جالب اینکه منتقد همین باشگاه‌هایی است که همواره با چالش‌های مالی مواجه‌اند. نود به همین باشگاه‌ها کمترین فرصت‌ها را در برنامه نود می‌دهد و سرمربی یک تیم لیگ برتری را روی خط می‌آورد و می‌گوید فقط ۳۰ ثانیه فرصت دارید که حرف بزنید. رفتاری خارج از دایره ادب رسانه‌ای و با منطق نگاه از موضع بالا. این موضع اما همیشگی نیست. باشگاه‌ها و بازیکنان و مربیان و هواداران آگاه می‌شوند از کلاه بزرگی که سرشان رفته، به اینکه چرا باید به رفتارهای مجری یک برنامه تلویزیونی و تعیین وقت کردن‌های او تن بدهند؟ کار به اینجا می‌رسد که دروازه‌بان تازه کاری در لیگ برتر در مقابل دعوت برنامه نود پاسخ منفی می‌دهد و با موضع طرفداران باشگاهش در فضای مجازی همراه می‌شود. رفتار حرفه‌ای هم همین است. پیروی از سیاستگذاری باشگاه و توجه به رویکرد هوادار. برنامه نود که خود یک عمر اغلاط بسیاری را با رای بینندگان به خواسته مردم و حرف درست تبدیل کرده، حالا مواجه است با جریانی در فضای مجازی که یک نه بزرگ را مقابلش قرار می‌دهند و این اتفاقا در مقابل تمام آن غلط‌های رایج در نود ، منطقی است و به یک رویکرد حرفه‌ای بیشتر نزدیک است.
تلویزیون در اطلاع رسانی و رفتار حرفه‌ای رسانه‌ای در ورزش دچار چالش‌های جدی و مسائل پیچیده‌ای شده و بی رقیب بودن همان چیزی است که تلویزیون را دچار این دگم کرده تا تن به مذاکره حرفه‌ای ندهد. پاسخ این رفتارها و منش در کار حرفه‌ای را کاربران در فضای مجازی شفاف می‌دهند
✍فرشاد کاس نژاد

تلگرام استقلال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.