بیوگرافی منصور پورحیدری

بیوگرافی منصور پورحیدری :
منصور پورحیدری متولد ۶ بهمن ۱۳۲۴، بازیکن و مربی سابق فوتبال و پر افتخارترین مربی تاریخ باشگاه استقلال تهران است. منصور پورحیدری همسر فریده شجاعی، نایب رئیس سوم فدراسیون فوتبال است.
زندگی ورزشی منصور پور حیدری:
پورحیدری ابتدا در سن ۱۷ سالگی در باشگاه فوتبال دارایی بازی می‌کرد اما سپس به باشگاه تاج (استقلال) رفت و به مدت ۹ سال در تیم تاج به عنوان دفاع راست بازی کرد و در سال ۱۳۴۹ عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا را به همراه تیم تاج بدست آورد.
آغاز مربیگری منصور پورحیدری:
بعد از اتمام دوره بازیگری، رایکوف مربی وقت تاج که تیم جوانان تاج را هم در دست داشت، بدلیل پشتکار و پیگیری‌های فراوان منصور، او را به جوانان برد. رایکوف که از سال ۴۸ تا ۵۳ مربی تاج بود، بدلیل خستگی قادر به ادامه کار در تاج نشد و پس از باخت به تیم نفت آبادان در سال ۵۳ کنار گذاشته شد و تیم به علی دانایی‌فرد رسید.
دانایی‌فرد هم منصور پورحیدری را به عنوان کمک خود برگزید، هرچند در سال ۵۴ تنها ۸ بازی سرمربی تیم بود و سپس جکیچ به عنوان سرمربی تاج در سال ۵۵ انتخاب شد. جکیچ هم منصور پورحیدری را به عنوان کمک خود انتخاب کرد و نتایج مطلوبی را با تیم بدست آورد.
مربیگری پس از انقلاب:
درسال ۱۳۵۷ قرارداد جکیچ با تاج فسخ شد و منصور پورحیدری به همراه جکیچ برای مدتی راهی کشورهای حاشیه خلیج فارس شد. او چند ماه پس از بازگشت مربی استقلال شد. البته لیگ در سال ۵۸ انسجام لازم را نداشت.
پورحیدری با پنج دوره حضور در ادوار رقابتهای آسیایی به عنوان سرمربی، رکورددار تاریخ باشگاه استقلال است که ۳۲ مرتبه مربیگری یک باشگاه در جام باشگاه‌های آسیا را به عهده داشته‌است. او در پنج دوره حضور خود؛ یک مقام قهرمانی، یک مقام نایب قهرمانی و یک مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا و همچنین دو مقام چهارم جام برندگان جام آسیا را برای استقلال به ارمغان آورده‌ است.
منصور پورحیدری در ۳۰۹ مسابقه مربیگری تیم فوتبال استقلال تهران را بر عهده داشته‌ و ۸۱ بار به عنوان مربی در خدمت آبی‌پوشان بود که از این لحاظ در تاریخ باشگاه استقلال رکورددار است. پورحیدری رکورددار مربیگری در شهرآورد تهران نیز هست. منصور پورحیدری همچنین دارای یک رکورد دیگری هم بوده زیرا تنها کسی است که هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی توانسته قهرمان آسیا شود. وی درسال ۱۳۴۹ در حالی که یک بازیکن ۲۵ ساله بود، توانست به عنوان قهرمانی آسیا برسد و یک بار هم به عنوان مربی در سال ۱۳۷۰ توانست قهرمان آسیا شود.
زندگی شخصی منصور پورحیدری:
مربی لژیونر، منصور پورحیدری حتی در زندگی شخصی و خارج از میادین ورزشی هم، همواره تعصب خود را به تیم تاج نشان می‌داد به گونه‌ای که حتی از تیم بسکتبال تاج، همسرش (فریده شجاعی و عضو فعلی فدراسیون فوتبال) را انتخاب کرد. ضمن اینکه خواهر خانمش (الهه شجاعی) هم عضو تیم بسکتبال تاج بود.
از تعصب منصور پورحیدری علاوه بر اینها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در کنار خانم و خواهر خانمش، در مسابقات والیبال برای تشویق تیم تاج مقابل تیم پرسپولیس – که از چند بازیکن سابق تاج مانند امیر حیدری، خسرو نیاکیان و هوشنگ ملک‌لو تشکیل شده بود- به سالن هفت تیر فعلی می‌آمد و به تشویق تیم تاج می‌پرداخت و در طول مسابقه یک لحظه آرام نمی‌نشستند.
حاصل ازدواج منصور پورحیدری با فریده شجاعی یک فرزند دختر به نام عسل و یک فرزند پسربه نام علی است که متولد سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۶۲ است. پورحیدری در مجموع ۳۹۰ مرتبه روی نیمکت استقلال نشسته‌است.
مربیگری منصور پورحیدری:
۱۹۸۳–۱۹۸۶: استقلال تهران
۱۹۸۶–۱۹۸۹: الاهلی امارات
۱۹۸۹–۱۹۹۲: استقلال تهران
۱۹۹۵–۱۹۹۶: استقلال تهران
۱۹۹۶–۱۹۹۸: فجرسپاسی
۱۹۹۸–۲۰۰۰: سرمربی تیم ملی ایران
۲۰۰۰–۲۰۰۲: استقلال تهران
۲۰۰۲–۲۰۰۳: صنعت نفت آبادان
افتخارات دوران بازیکنی منصور پورحیدری:
– سه عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های تهران
– قهرمانی جام باشگاه‌های ایران
– قهرمان جام دوستی و اتحاد
– سه دوره قهرمان جام میلز هند
– قهرمان جام تخت جمشید
– مقام سومی جام باشگاه‌های آسیا
افتخارات دوران مربیگری منصور پورحیدری:
– سه دوره قهرمانی باشگاههای تهران با استقلال: ۱۳۶۲، ۱۳۶۴ و ۱۳۷۰
– دو دوره قهرمانی در رقابتهای لیگ ایران (لیگ قدس و لیگ آزادگان) با استقلال: ۱۳۶۹ و ۱۳۸۰
– قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا با استقلال: ۱۹۹۱
– دو دوره قهرمانی جام حذفی ایران با استقلال: ۱۳۷۵ و ۱۳۷۹
– نایب قهرمانی و مقام سومی جام باشگاه‌های آسیا با استقلال: ۱۹۹۲ و ۲۰۰۲
– قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ به همراه تیم ملی فوتبال ایران
پورحیدری را شاید آغاز کننده مرحله جدید فوتبال ایران باید بدانیم چرا که او در کپنهاک مقابل دانمارکی که قهرمان اروپا بود، توانست یک تساوی بارزش بگیرد و نسل سوم فوتبال ایران را به خود باوری جدیدی در ابعاد بین‌المللی برساند

تلگرام استقلال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.