صحبت های نکونام قبل از دیدار با پیکان

جواد نکونام در نشست خبری پیش از دیدار استقلال مقابل پیکان در هفته سی‌ام و پایانی لیگ برتر فوتبال حاضر شد که مشروح صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

🔹فصلی پر از اتفاقات عجیب داشتیم که فقط در فوتبال ما اتفاق می‌افتد. می‌دانیم همه تیم‌ها در این فصل با توجه به تعطیلی زیاد، وقفه طولانی در لیگ به خاطر جام ملت‌ها، سال پرفشار و سختی داشتند.

🔹 فردا و دیدار مقابل پیکان آخرین بازی برای ما است و بازیکنان کاملا اهمیت این دیدار را می‌دانند. مقابل تیمی قابل احترام بازی داریم که با توجه به شرایط جدول نیاز به امتیاز دارد. امیدوارم بازیکنانمان با تمرکز وارد زمین شوند و به موفقیت برسند.

🔹 (درباره برگزاری بازی با پیکان در ورزشگاه قوامین) این هم از اتفاقاتی است که فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد و در هیچ کجای دنیای نیست. دوستانی که روز اول برنامه لیگ را می‌نوشتند باید این فکر را می‌کردند وقتی دو تیم بزرگ قرار است در دو استادیوم بازی کنند و شرایط فراهم نیست، برنامه ریزی را به شکل دیگری انجام می‌دادند. به نظر می‌رسد دوستان اصلا فکر نمی‌کردند شاید قهرمان هفته آخر مشخص شود. این موضوع هم از بی توجهی و بدون برنامه بودن فوتبال ما است و خنده دار است که ما برای قهرمانی بجنگیم اما هوادار نداشته باشیم. حتما باید زودتر درموردش صحبت می‌شد. ما نمی‌توانیم کاری کنیم اما اگر تیم دیگری بود می‌توانست!

🔹گفتند کسانی که قرار است با تیم به عنوان هوادار به ورزشگاه بیایند را معرفی کنید؛ من پرسیدم آیا در بازی با هوادار نیز از کسی کدملی گرفتند؟! الان ما باید کد ملی بدهیم و می خواهند مو را از ماست بیرون بکشند. هرچند این شرایط از اول فصل برای ما وجود داشت. وقتی بازی تماشاگر ندارد حضور ۵۰-۶۰ نفر نمی تواند تفاوتی ایجاد کند. اشتباهی بود که روز اول انجام دادند و باید زودتر این تغییر انجام می‌شد اما متاسفانه در فوتبال ما اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد که هیچ جای دنیا نمی‌افتد.

🔹(تفاوت شرایط کاری سرمربی رقیب با نکونام) زمانی که کارمان را شروع کردیم هیچ مشکلی با آقای حجت کریمی نداشتیم و کارها خوب پیش می‌رفت، بعد از تغییر و تحولات باشگاه، آن مشکلات پیش آمد و اختلاقاتی در تیم وجود داشت که به تیم و باشگاه ضربه زد. بازی قبل یک مثال زدم. اگر حریفان ما و تیم‌های بالای جدولی، سال قبل نیاز به ۴ بازیکن داشته باشند، ما به ۸ بازیکن نیاز داریم زیرا امسال شرایط سختی را تجربه کردیم و وضعیت برابری نداشتیم.

🔹 با تغییر سرمربی در تیم رقیب بیش از یک میلیون دلار دادند تا بازیکن بگیرند. اگر من این مشکلات، اتفاقات داوری و بقیه مسائل را نداشتم مثل مربی حریف آرام بودم و اینجا می‌نشستم و به راحتی صحبت می‌کردم. تا قبل از اینکه صدر را از دست بدهیم اتفاقاتی افتاد که باورم نمی‌شد.

🔹از روز اول برحسب وظیفه تلاشمان این بود که برای هواداران استقلال بجنگیم و بهترین بازی‌هایمان را انجام دهیم. الان هم خوشحال هستیم که کادرفنی و بازیکنان به همراه باشگاه کارشان را انجام دادند. امیدوارم فردا موفق باشیم و قهرمان شویم. از روز بعد از بازی فردا، نگاهمان به فصل آینده و کارهایی که نیاز است انجام دهیم است. تا ثانیه آخر بازی تلاش می کنیم و باید ببینیم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

🔹من چیزی را گفتم که بتوانم انجام بدهم و به خودم مربوط است اما اینکه چه قدر هرکس بتواند بابت حواشی و اتفاقات بیرون از زمین از تیم و باشگاهش دفاع کند، دست من و باشگاه استقلال نیست زیرا برخی سازمان‌ها نسبت به شرایط بازی، حساسیت، استادیوم و… تصمیم می‌گیرند. درمورد این مسال نمی‌توان گفت چه کسی برده یا باخته زیرا من و باشگاه تصمیم‌گیرنده نبودیم. من به عنوان سرمربی تیم فقط می‌توانم حواشی فوتبال را کنترل کنم اما سایر مسائل نکاتی است که شاید خارج از چارچوب باشگاه باشد.

🔹 درمورد فوتبال به همه اعتقاد و اعتماد کامل دارم. حتی درمورد بازی قبلی با شمس آذر هم صحبت شد درحالی که اصلا آن را نگاه نکردم. اگر اتفاقی هم افتاده باش، به جز تاسف حاصل دیگری ندارد. سال‌ها است محرم نویدکیا را می‌شناسم و می‌دانم چطور انسانی است. بازیکنانشان هم تلاش می‌گنند بهترین بازی را انجام بدهند اما مهم بازی خود ما است. باید تلاش کنیم بازی را خوب شروع و خوب تمام کنیم. هر اتفاقی افتاد، تقدیری است که خدا برای ما رقم می‌زند.

🔹تا ۲ هفته قبل صدر جدول بودیم. قطعا هواداران هم با از دست رفتن صدر، ناراحت بودند و خودمان هم ۲ روز شرایط خوبی نداشتیم. با این وجود که اگر جای تیم‌ها عوض می‌شد، شاید شرایط تغییر می‌کرد. اینکه یک تیم این همه مدت با این مشکلات صدر جدول باشد و سپس پایین بیاید، قطعا هوادار را ناراحت می‌کند. ما طرفداران استقلال را درک می‌کنیم. آنها دوست داشتند در ۳ هفته پایانی هم تیم صدرنشین بماند اما در یک کورس فوتبالی نیاز به نیرویی دارید که در جا به جایی‌ها و تغییر بازیکن به موفقیت برسید. همه زحمت کشیده و بازهم می‌کشیم. هرچه قسمت شود، همان می‌شود.

🔹من با استقلال قرارداد ۳ ساله دارم. از روزی که مدیریت تغییر کرد حداقل آرامش داریم و می‌دانیم تمرکزمان باید روی فوتبال‌مان باشد. اینکه سال بعد چه اتفاقی  برای استقلال بیفتد، باید بگویم طبق جلساتی که داشتیم حتی با بازیکنان مدنظرمان برای فصل آینده صحبت کرده‌ایم. پس از این بازی، برای نهایی کردن قرارداد بازیکنان تلاش خواهد شد. برنامه‌ریزی این است که پس از بازی فردا شروع به جذب بازیکنان مدنظر کنیم. صحبت‌های رسمی ما این است که به شما گفتم، حالا غیر رسمی می‌تواند هر چیز دیگری باشد. هر جا باشم تمرکزم روی فوتبال است و حواشی روی کارم تأثیری نخواهد داشت.

🔹(در پاسخ به اظهارنظری درباره لزوم حمایت هلدینگ خلیج فارس از تیم) از روزی که باشگاه به این شرکت واگذار شده، این کار را انجام داده‌اند و آن‌ها از حق استقلال دفاع می‌کردند. قبل از آن فقط من، مربیان و بازیکنان استقلال در این جنگ نابرابر بودیم. از روزی که تغییرات صورت گرفت، این کار انجام می‌شود. از آقای علی عسکری (رئیس هلدینگ خلیج فارس)، شهریاری (نماینده این هلدینگ در باشگاه استقلال) و سمیعی (سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال) تشکر می‌کنم که کنارمان بوده‌اند. ما حالا آرامش داریم و تمرکزمان روی فوتبال است.

🔹(درباره مصاحبه بازیکنان بعد از بازی با نساجی) وقتی این اتفاقات می‌افتد، بازیکن ناراحت می‌شود. آن ها وقتی فیلم های بازی‌ها را می‌بینتد، تحت تأثیر قرار می‌گیرند و صحبت می‌کنند. وقتی در فولاد بودیم، پرسپولیس را در زمین خودمان شکست می‌دادیم و بعد از بازی می‌گفتند می‌خواستند ما را این‌جوری یا آن‌جوری کنند. این اتفاقات در فوتبال طبیعی است. پرسپولیس در اهواز یک موقعیت هم نداشت و باخت؛ ببینید بعد از بازی چه کار کردند. چرا آن زمان کسی فنی صحبت نمی‌کرد؟ چون شرایط جدول برای آن ها سخت بود. این موارد در فوتبال طبیعی است و باید آن را درک کنیم. هر کسی با توجه به شرایطی که آن لحظه دارد، حرف می‌زند.

🔹(عملکرد تیم مقابل نساجی) ما آن روز بد بودیم و نتیجه دیدار دیگر روی سکوها از طریق هواداران اعلام شد. حواس تیم به نتیجه پرت شد و این موضوع روی بازیکن اثر گذاشت. بازیکن می‌دید این طرف قضیه را از دست داده و آن طرف، شرایطی ایجاد شده که ناراحت‌کننده بوده. بازیکنان هم انسان هستند و ناراحت می‌شوند. وقتی دو ساعت قبل از بازی فیلم منتشر می‌کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ هر بازیکن حق دارد از خودش دفاع کند.

🔹(تجربیات کسب شده در فصل جاری) قطعا چیزهای زیادی به خصوص در استقلال، چون سال اول حضور من در این تیم است. پس از سال ۹۲ که توانستم با این تیم قهرمان شوم، الآن به عنوان مربی اینجا هستم و تمام تمرکزم روی این بود که با وجود شرایط سختی که داشتیم، به خاطر هواداران، تا لحظه آخر برای آن‌ها بجنگیم و بهترین عملکرد را داشته باشم و وظیفه.مان را انجام دهیم. برای سال بعد قطعا نکات زیادی است که به ما اضافه خواهد شد و در ادامه راه به ما کمک می‌کند. اینکه این مسائل چیست را نمی ‌شود خیلی باز کرد ولی نکاتی وجود دارد که بدون شک در سال بعد و ادامه دوران مربیگری به ما کمک خواهد کرد.

🔹صحبت درباره یک سال در یک دقیقه؟ با توجه به اتفاقاتی که افتاده، یک دقیقه خیلی کم است. قطعا آخرش برای ما خیلی شیرین تمام خواهد شد. اینکه آرسنال امسال دوم شد برایشان ناکامی است؟ خیر. به هر حال منچسترسیتی تیم و شرایط بهتری داشت و توانست قهرمان شود. روز اول کسی فکر نمی‌کرد ما بخواهیم جزو سه تیم برتر باشیم. مربیانی هم که خارجی و شناخته شده هستند، این نظر را داشتند. ولی با تلاش و همت بازیکنان و کادرفنی، توانستیم این اتفاق را رقم بزنیم. اینکه بخواهیم بگوییم روز آخر شیرین می‌شود یا نه، شاید یک تیم به جام قهرمانی دست پیدا کند ولی ما شرایط سختی را تجربه کردیم و توانستیم کار خوبی انجام دهیم. ما هر چیزی که داریم از هواداران است. آن‌ها برای ما سنگ تمام گذاشتند. من به عشق هواداران آمدم و بخاطر هواداران تا ثانیه آخر می‌جنگم تا ان‌شاءالله آن‌ها را خوشحال کنیم. از روز بعد نیز به اولین بازی لیگ سال بعد است تا بتوانیم یک تیم خوب با بازیکنانی شایسته داشته باشیم.

🔹(شرایط آماده سازی برای لیگ نخبگان آسیا) در صحبتی که داشته‌ایم، می‌خواهیم تیم خوبی در حد لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا داشته باشیم. چون خودتان می‌دانید تیم‌هایی که آنجا حضور دارند، هزینه‌هایی که انجام می‌دهند که با فوتبال ایران قابل مقایسه نیست.

تلگرام استقلال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.