محمد نوریفر, مدیر رسانه ای باشگاه استقلال در یادداشتی در مورد برنامه دوشنبه شب نودبیانیه ای صادر کرده است:
عادل فردوسیپور به عنوان چهره موفق تلویزیون ایران بیشتر از هر متخصص دیگری در رسانه ملی، منظور از انتشار یک ویدیوی کوتاه در سایت باشگاه استقلال درباره موضوع داوری برنامه نود را درک میکند. او در برنامه هفته گذشته خود به دلیل کمبود وقت، فرصتی در اختیار مسئولان باشگاه استقلال قرار نداد تا انتقاد خود را درباره عملکرد آن شب برنامه نود عنوان کنند. به همین دلیل تیم رسانهای باشگاه استقلال تصمیم گرفت تا توضیحات قلعهنویی را درباره صحنه گل مردود تیم پیکان به صورت تصویری روی خروجی سایت باشگاه قرار دهد.
سالها قبل البته به دلیل سرعت پایین اینترنت، توضیحات قلعهنویی با یک مصاحبه مکتوب در خبرگزاریها منتشر میشد اما با رشد سرعت اینترنت در ایران حالا میتوان پاسخ تصویر را با تصویر داد. اگر چه آن ویدیوی کوتاه با یک دوربین حرفهای و امکاناتی که برنامه نود در اختیار دارد تهیه نشده بود اما برای آنهایی که با عقل و نه احساس، فضای فوتبال ایران را نظاره میکنند این حرکت باشگاه استقلال میتواند مقدمهای برای نفوذ رسانههای جدید در افکار عمومی باشد، اتفاقی که میتواند به مرور زمان انحصار برنامه نود را کاهش دهد.
شاید امروز میتوان به آن کلیپ خندید اما عقل دور اندیش یک متخصص رسانه میگوید واکنش به این اتفاق هر چه باشد، طنز و تمسخر نیست. مجری برنامه میتواند نگران باشد، برای روزی که استقلال و پرسپولیس و دیگر تیمهای پرطرفدار صاحب امکانات بیشتری شوند و حامیان مالی این باشگاهها حاضر باشند به اندازه پول یک بازیکن در سال برای حوزه رسانه باشگاهشان هزینه کنند. استودیو بسازند، دوربینهای بهتر بخرند، گزارشگر تربیت کنند و با ساخت سایتهای مجهز و حرفهای امکان استفاده مخاطب را از سیستم رسانهای باشگاه خود بهتر کنند.
مجری برنامه نود میتواند نگران باشد،برای روزی که استقلال و پرسپولیس هم مانند همه باشگاههای پرطرفدار در دنیا برای خودشان تلویزیون اختصاصی داشته باشند و بتوانند مسابقات خود را کارشناسی داوری و آنالیز کنند و حتی تصاویری پخش کنند از جاهایی که هیچکدام از دوربینهای رسانههای گروهی در آن حق حضور ندارند، مثلاً از رختکن تیمها. مجری برنامه نود میتواند نگران باشد که در آن روز از مخاطبان برنامهاش کسر خواهد شد، از پیامکها و حتی از انحصار و مقبولیت! این سئوال پیش میآید که چه زمانی آن روز فرا میرسد. پاسخ برای این پرسش طولانی نیست. در حد دو کلمه: خیلی زود!
نشانههای فرا رسیدن زودهنگام آن روز اکنون هویداست. قطع به یقین میزان کاربرانی که در صفحات مختلف اجتماعی و در شبکههای هواداری مجازی طرفدار استقلال آن ویدیو را تماشا کردند به آمار بازدیدکننده از ویدیوی کارشناسی هفته گذشته سایت اختصاصی برنامه نود تنه میزند. اگر تلویزیون امروز میتواند برای ارتباط گرفتن با خبرنگار خود در استرالیا بدون پرداخت هزینههای معمول با سرویس رایگان اسکایپ این کار را انجام دهد و یا به جای پرداخت هزینه بابت اجاره استودیوی ویژه برای گزارشگر اعزامی خود در ورزشگاههای خارج از ایران به راحتی از اختراع الکساندر گراهام بل استفاده کند، شک نکنید که آن روز موعود خیلی زود فرا میرسد و البته نبوغ و ایدههای تازه هم در راه هست و بعید نیست که با رشد خیرهکننده امکانات ارتباطی در دهههای اخیر شاید آن روز همین سال آینده باشد!
در این میان تأکید و سرزنش مجددی لازم است برای مسئولان فوتبال ایران که هنوز یاد نگرفتهاند لایکهای هواداران خود را مانند پیامکهای برنامه نود به پول تبدیل کنند و یا نمیدانند که در مجادله با تلویزیون میتوانند اندکی از سهم حق پخش تلویزیونی باشگاهها را به داشتن یک برنامه اختصاصی درباره تیم خود در تلویزیون اختصاص بدهند و نمیدانند که این برنامه در صورت ساخت مناسب چقدر درآمدزا خواهد بود. هنوز نمیدانند که مدیر رسانه در باشگاهها باید چه تخصصی داشته باشد و با کدام صلاحیت انتخاب شود! هنوز نمیدانند که بخش رسانهای یک باشگاه چقدر موضوع مهمی است.
هنوز اثرگذاری یک مسئول رسانهای را در حد شگردهای مختلف برای تعامل با رسانهها فرض میکنند و هنوز نمیدانند که وجود نویسنده، عکاس، فیلمبردار، کارشناس IT و آرشیو قوی چه میزان در کنار یک تیم لازم است. این بیتفاوتی و افکار سطحی برخی مسئولان، تنها نقطه امیدوارکننده برای سازندگان برنامه نود است که می توانند فعلاً با این موضوع شوخی کنند، طنز بسازند و به قول خودشان جنبهها را مورد آزمایش قرار دهند!