آنالیز بازی و بازیکنان استقلال و نفت آبادان

اختصاصی آبی پوشان – استقلال روز گذشته در دیداری خارج از خانه در هفته هجدهم لیگ برتر موفق شد نفت آبادان را با اقتدار و با نتیجه ۳ بر ۰ شکست دهد . در این مطلب نگاهی انداخته ایم به عملکرد تیمی استقلال و آنالیز بازیکنان این تیم :

عملکرد تیمی و کادر فنی :

کادر فنی استقلال در این دیدار عملکرد بسیار مطلوبی داشت و به خوبی هم ضعف های خود را پوشش داد و هم آنالیز دقیقی از حریف خود داشت .

در آنالیز بازی قبلی استقلال برابر استقلال خوزستان ایراداتی به عملکرد کادر فنی داشتیم که در این دیدار بسیاری از آنها رفع شد که در زیر اشاره می کنیم :

سیستم بازی : در آنالیز بازی قبلی گفته بودیم که سیستم ۴۲۳۱ سیستم پیشرفته و مدرنی است که بسیاری از تیمها هم از آن استفاده میکنند ولی استقلال ابزار لازم را حداقل در مقطع فعلی نداشت . وجود دو هافبک دفاعی محوری و یا به اصطلاح رایج doble pivot که در استقلال وجود نداشت و همچنین مهاجم هدفی که باید از حداقل موقعیت ها بتواند گلزنی کند . شاید با اضافه شدن آندرانیک تیموریان و روزبه چشمی و همچنین خرید مهاجم نوک خوب مثلا سجاد شهباززاده بتوان روی این سیستم فکر کرد ولی در مقطع کنونی این سیستم در استقلال ابزارهای لازم را ندارد . استقلال به سستم ۴۴۲ روی آورد , سیستمی که با نفرات موجود بهترین انتخاب است و همچنین منصوریان تجربه دو سال موفق را با این سیستم در نفت تهران دارد .

پست های بازیکنان : در آنالیز قبلی به عدم استفاده بازیکنان در پست های تخصصی ایراد گرفته بودیم که در این دیدار وریا غفوری در پست تخصصی خود بهترین عملکرد را داشت و امید نورافکن هم در کنار امید ابراهیمی خوب کار کرد و کاوه رضایی کمی عقب تر از مهاجم هدف عملکرد مطلوبی نسبت به بازی قبلی داشت .

دفاع های چپ و راست : دو طرف چپ و راست استقلال در بازی گذشته مشکل داشت . در سمت چپ که یعقوب کریمی که یکی از بهترین وینگرهای ایران میتواند باشد در دفاع تخصص و کار آیی زیادی ندارد و در سمت راست هم خسرو حیدری توانایی رفت و برگشت های زیاد را نداشت و وریا غفوری و زکی پور در این دیدار به خوبی از پس کار و وظایف محوله بر آمدند و بازی خوبی در دو طرف خط دفاعی از خود نشان دادند .

بیرون گذاشتن نا آماده ها : کسانی که در بازی یا بازیهای قبلی آماده نبودند در این دیدار بر روی نیمکت ذخیره ها نشستند . حسینی بعد از اشتباهاتی که داشت و احتمالا از نظر روحی هم افتی داشت جای خود را به مهدی رحمتی داد و خسرو حیدری نا آماده جای خود را به وریایی داد که روی فرم است و فرشید اسماعیلی که چند بازی است به شدت افت کرده بود جای خود را به حقدوستی داد که بسیار شاداب و سرحال نشان داد .

مجید حسینی به جای پادوانی : در بازی گذشته گفته بودیم پادوانی پا به سن گذاشته توان رفت و برگشت در ضربات ایستگاهی را ندارد و از نظر نفس کم می آورد ولی در این دیدار این وظیفه و جلو کشیدن بر عهده مجید حسینی بود و او رفت و آمدهای به موقعی داشت و در یکی از این جلو کشیدن ها موفق به گلزنی نیز شد .

آنالیز مناسب حریف : کادر فنی استقلال به خوبی نفت آبادان را آنالیز کرده بود و می دانست این تیم روی ضربات ایستگاهی و سانتر ها مشکل دارند و دقیقا از همان نقطه ضعف هم شیرازه این تیم را از هم پاشیدند .

نکات منفی استقلال :

استقلال در روز خوبش هم موارد منفی و ایراداتی داشت که باید توجه بیشتری به آن شود . بازهم در سیستم دفاعی استقلال ایرادات فنی دیده می شود و نا هماهنگی هایی که وجود دارد . استقلال در زمانی که یک بر صفر از حریف خود پیش بود یکی دو بار مدافعین این تیم ناهماهنگی نشان دادند و بازیکن حریف را با رحمتی تک به تک دیدند که اگر یکی از آن توپ ها گل می شد روند بازی به کل عوض می شد . باید روی سیستم دفاعی استقلال تلاش زیادی شود و در این راه میتوان از افرادی همچون پاشازاده و یا سایر پیشکسوتان با دانش که تخصص آنها مدافع بوده و همچنین پاشازاده ای که در تیمهای اروپایی بازی کرده کمک و مشورت گرفت تا این مشکل به کل مرتفع شود .

از این بحث ها که بگذریم میخواهیم به دو مسئله بسیار امیدوار کننده بپردازیم :

میانگین سنی پایین تیم : ۹ بازیکن از ۱۴ بازیکنی که روز گذشته در ترکیب استقلال قرار گرفتند در رده سنی جوانان و امید بودند و بی شک و بدون هیچ وقفه ای میتوانیم بگوییم این استقلال جوان ترین استقلال تاریخ خود است . جوانانی که با هزینه های کم جذب شده اند و در صورت تداوم حضور و تمدید قراردها به صورت معقولانه می توانند آینده استقلال را بسازند .

۷ بازیکن غایب : شاید هر مربی با یکی دو غایب و مهره کلیدی این مسئله را در بوق و کرنا بکند و رویش مانور بدهد ولی به استقلال دیروز ۷ بازیکن کلیدی را اضافه کنید که غایب بودند و از بازیهای آینده می توانند به تیم اضافه بشوند . ۷ بازیکنی که هر کدام می توانند تاثیر گذار باشند . هرائر مگویان- یعقوب کریمی- جابر انصاری-پادوانی-روزبه چشمی- آندرانیک تیموریان و جپاراف و البته یک مهاجم هدفی که اگر گرفته شود (بخوانید شهباززاده) در این صورت اضافه شدن ۷+۱ بازیکن به این تیم میتواند از این تیم , تیمی فوق العاده خطرناک و پر مهره بسازد .

حال به آنالیز بازیکنان می پردازیم :

سید مهدی رحمتی :

رحمتی به دروازه استقلال بازگشت و بازگشت خوبی هم داشت . درست است که او در این بازی فشار زیادی را متحمل نشد ولی در چند صحنه عملکرد مناسبی داشت و همچنین به عنوان کاپیتان تیم و به خصوص مدافعین جوان را از عقب رهبری می کرد . بازگشت رحمتی آماده به دروازه استقلال در آستانه دو بازی حساس آسیایی و دربی میتواند اتفاق خوبی باشد .

سید مجید حسینی :

مدافعی که اگر قدر خود را بداند میتواند سالهای سال در سطح اول فوتبال ایران و تیم ملی بازی کند . مجید حسینی همه قابلیت های تبدیل شدن به مدافع درجه اول را دارد و باید همانطور که به او اعتماد شده بیش از بیش اعتماد شود تا او هم بتواند جواب این اعتمادها را بدهد .

رابسون جانواریو :

بی شک یکی از بهترین مدافعان خارجی است که به فوتبال ایران وارد شده و توانایی های بالایی دارد و می تواند با مجید حسینی زوج جوان و مطمئنی را در دفاع استقلال ایجاد کند . مسلما رابسون از پادوانی بسیار آماده تر و بدون اشتباه تر است .

میلاد زکی پور:

نیروی جوانی او و آمادگی ذهنی اش برای بازی در تیم بزرگ قابل ستایش است و استیل بدنی مناسب او هم عاملی است که میتواند او را در جناح چپ استقلال به مهره ای ثابت تبدیل کند . دیروز استقلال در سمت چپ دفاعی مشکلی نداشت و این نقطه از زمین تبدیل به نقطه ضعف استقلال نشده بود .

وریا غفوری:

وریا که ابتدای فصل شروع خوبی با استقلال نداشت , بعد از رفع مصدومیت با آمادگی بالایی برگشته است و دیروز هم در سمت چپ دفاعی عملکرد خوبی داشت و همچنین پاس گل زیبایی هم ارسال کرد که حقدوست به خوبی قدر آن موقعیت را دانست و تبدیل به گل کرد . وجود وریا در سمت راست دفاعی و تجربه او در کنار جوانان استقلال بسیار به کار استقلال و علیرضا منصوریان خواهد آمد .

مجتبی حقدوست :

او را از سال گذشته و از همان اندک بازیهایی که برای نفت انجام داد زیر نظر داریم . بازیکنی با توانایی های بالا و تکنیک مناسب و سرعت خوب. گل استادانه او در بازی دیروز را کمتر کسی در ایران میزند و روی هوا به اون صورت و در آن شرایط به توپ ضربه زدن واقعا استادانه بود . حیف و صد حیف که قرارداد او با استقلال قرضی است و آخر فصل بازیکن نفت تهران خواهد بود و مسوولین استقلال از اکنون باید به فکر قطعی کردن و تمدید قرارداد او باشند .

بهنام برزای :

برزای که در اواخر نیم فصل حتی خیلی ها در گمانه زنی های خود او را در لیست فروش استقلال هم گذاشته بودند طوری تلاش کرد و خودش را ثابت کرد که منصوریان اگر بخواهد هم نمی تواند او را بیرون بگذارد . بهنام مهره گمشده استقلال بود و جدای از شادی گلهایش خیلی ها را یاد فرهاد مجیدی می اندازد . چیزی که دور از انتظار نیست و با تمرین و تلاش بیشتر و تداوم حضور در استقلال می تواند مجیدی دیگری برای استقلال شود .

امید ابراهیمی :

در وصف امید نمیتوانیم کلمه مناسب و در خوری استفاده کنیم شاید همان کلمه رهبر بهترین کلمه برای وصف او باشد . امید میجنگد و به جوانان تیم هم انگیزه میدهد برای جنگیدن . دو سانتر منجر به گل امید ابراهیمی در بازی قبلی را یکبار دیگر نگاه کنید که چگونه مورب و استادانه روی دروازه ارسال شد تا بیشتر به توانایی های او ایمان بیاورید . در کل میتوانیم بگوییم : امید جان ممنون که هستی .

امید نورافکن :

جوان انرژیک استقلال که در کنار امید ابراهیمی به گرفتن مرکز زمین از حریف خیلی کمک کرد و از خوب های استقلال بود . امیدواریم با آمدن بازیکنان جدید او در این تیم حیف نشود .

علی قربانی :

مهاجمی که هر وقت در زمین بوده مفید بوده و استقلال بهتر بازی کرده . شاید برخی ها موقعیت هایی که از دست داده را ببینند و از او راضی نباشند ولی واقعا در میان مدافعین حریف بسیار عالی کار میکند و در به هم ریختن خط دفاعی حریف نقش مهمی دارد . اگر کمی دقت خود را و اعتماد به نفس خود را در زدن ضربات پایانی بالاتر ببرد عملکرد او بیشتر به چشم بیاید و مفیدتر باشد . اعتماد به نفسی که با یکی دو بازی فیکس بودن به او باز می گردد .

 

کاوه رضایی :

همواره گفته ایم که کاوه در صورتی مفید تر خواهد بود که یک مهاجم هدف و نوک را در کنار خود داشته باشد و کمی عقب تر از او باز یکند . کاوه وقتی از پشت به دروازه حریف اضافه می شود کار ایی بیشتری دارد . دوندگی بالای او در خط حمله استقلال منصوریان را هم در آخر بازی مجبور به ستایش از او کرد .

عظیم گوک :

مدافع جوانی که از او هم در آینده بیشتر خواهیم شنید . دیروز فرصت اندکی نصیب او شد تا در تیم جوان استقلال خودی نشان دهد . دو مدت زمان کم حضور در زمین روی دو توپ و بلوکه کردن توپ مهاجمین حریف عملکرد خوبی داشت . عظیم گوک هم کم کم می تواند به ترکیب استقلال اضافه شود و استقلال را از جذب مدافعین گران قیمت در سال آینده بی نیاز کند .

فرشید اسماعیلی :

فرشید اسماعیلی افت محسوسی در چند بازی گذشته داشته و به نظر می رسد کمی بی انگیزه بازی میکند . شاید یکی دو بازی نیمکت نشینی بتواند او را به روزهای خوبش بازگرداند و انگیزه را در او شعله ور کند .

میعاد یزدانی :

در فرصتی که برای بازی داشت نتوانستیم آنالیز دقیقی روی او داشته باشیم و چیز خاصی ندیدیم ولی این جوان با تکنیک هم میتواند برای استقلال مفید باشد .


استفاده از مطلب فوق با ذکر منبع آبی پوشان مجاز می باشد .

تلگرام استقلال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.