«موج سواری» خبری یا «نیوز جکینگ» چیست؟

یکی از مباحث تازه ای که در حوزه خبری مطرح است، «نیوز جکینگ» (Newsjacking) یا موج سواری خبری روی امواج خبر است. تعریف «موج سواری خبری» را می توان به طور تفصیلی به این شکل بیان کرد: «حرکت آگاهانه روی امواج خبر با هدف هدایت فرایند ایجاد شده به سمت و سوی خاص و تحت کنترل در آوردن پیامد ها و آثار یک جریان و یا بهره برداری تجاری از آن»
واژه «نیوزجکینگ» یک عبارت ترکیبی متشکل از news و jacking است که معنی آن مصادره به مطلوب خبر بعد از انتشار و اوج گیری احساسات عمومی نسبت به آن است.مشابه این عبارت را در واژه مرکب «های جکینگ» (Hijacking) یا هواپیما ربایی می توان ملاحظه کرد. هواپیما ربا نیز اجازه می دهد هواپیما در آسمان اوج بگیرد و در ادامه، آن را به سمت مسیر مطلوب خود می برد.
در چند روز گذشته به معنی واقعی موج سواری مدیران استقلال را دیدیم و می توان نیوز جکینگ را عملا تعریف کرد. مسئله ساده ای که باید از زمان دو مدیریت قبلی انجام میشد و کوتاهی شد و سپس مدیریت جدید و آقای فتحی مرداد سال ۹۷ مصاحبه کردن و به دروغ فرمودن بدهی پروپئیچ پرداخت شده و جای نگرانی نیست. این مسئله ماند و ماند تا کشاندن به روز آخر و هواداران را دق دادند تا قهرمانی از خود بسازند.
در چند روز گذشته که هوادار مدام حرص میخورد و جون به لب میشد سکوت کرده بودن تا این موج سواری به اوج برسد و لذت این موج سواری و اهدافشو به خوبی پیاده کنند. وقتی خبر پرداخت طلب این بازیکن اعلام شد؛ دوستان رسانه ایشان دست به کار شدند و قهرمان سازی آغاز شد. دیگر همه یادشان رفت استقلال را به چه روزی انداختن و دیگر #پاتوسی و #صیادمنش و #طارق و #منتظری و #رحمتی و… ای نیستن و ۱۸ خروجی و دگرگونی ترکیب و باز یک نیم فصل از دست رفته و باز قهرمانی پر.
دیگر کسی نمی گوید پول صیادمنش و تیام و مجید حسینی و… که همه بهانه می کردید میدهیم به پروپئیچ حالا که ندادید چه شد و چه می شود؟
✍🏻 هادی صاحب خواجه

تلگرام استقلال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.