هر آنچه در مورد رازیانه باید بدانید

رازیانه گیاهی است بسیار معطر و خوش طمع ، دارای استفاده های بسیار در پخت و پز و به همان مقدار  دارای خواص فوق العاده دارویی مخصوصا برای بانوان می باشد. این گیاه پرسود به درمان تعداد زیادی از بیماریهای  مزمن کمک کرده و سلامت را به شما بازمیگرداند . در مطلب زیر با این گیاه و خواص بیشمار آن بیشتر آشنا می شویم :

رازیانه گیاهی است گلدار از راسته آپیالس (Apiales)، از تیره چتریان (Apiaceae) از سرده رازیانه‌ها (Foeniculum). این گیاه سرشار از هورمونهای زنانه است و طبیعتی گرم دارد و رطوبت های بدن خانمها را رفع می کند .

رازیانه

مصرف عرق رازیانه مرغوب پیشنهاد اکثر پزشکان به خانم های نه تا صد و بیست ساله است .

اکثر خانم ها از مشکلات بسیاری رنج می برند که از آن جمله می توان به دردهای دوران پریود، نامنظمی های این دوران مثل زیادی یا کمی خونریزی ماهیانه در حجم خون و یا در تعداد دفعات و تعداد روزهای قاعدگی، لک بینی، عفونت های مکرر زنان شامل ترشحات چرکی، سوزش و خارش دستگاه تناسلی زنانه، به اضافه اختلالات هورمونی در پرلاوکتین و سایر هورمونها مثل LH، FSH، استروژن، پروژسترون و DHEA اشاره کرد . حالا باورتون میشه که استفاده روزانه حداقل یک لیوان اکثر این مشکلات رو برطرف میکنه!!!

رازیـانه وضعیت نامطلوب پستان ها را هم که شامل شلی، ورم و آویزان بودن سینه ها را اصلاح می نماید.

بعضی ها اعتقاد دارند که در دوران قاعدگی باید مصرف رازیانه را قطع کرد ولی به نظر یکسری از پزشکان ادامه مصرف رازیانه در دوران عادت ماهانه به شرطی که عملاً مشکلی ایجاد نکند بلامانع است و بستگی به وضعیت فرد دارد.

razianehthumb

همچنین رازیـانه بعلت داشتن استروژن و داشتن طبع گرم اثرات خوبی روی شادابی و شفافیت و از بین بردن لکه های پوستی دارد بعلاوه رازیانه در رفع چین و چروک های پوست بانوان بسیار مؤثر است و باعث تداوم جوانی چهرۀ خانمها می گردد و بعلت خاصیت ضد بلغمی موجب از بین رفتن کیسه های زیر چشمهای آنان می شود.

یتامین C و ویتامین B۳ .ویتامین C موجود در پیاز رازیانه دارای خواص ضد باکتریایی بوده و در بهبود فعالیت سیستم ایمنی بدن موثر است.

بخش داروئی رازیانه میوه‌های خشک و رسیدۀ آن است که بخش داروئی گیاه محسوب می‌شود و از دو فندقه به هم پیوسته تشکیل می‌یابد

مواد متشکله: آندوسپرم میوه‌های رازیانه حاوی قندها، پروتئین‌ها، ۱۲ تا ۱۸ درصد چربی و حدود ۱ تا ۶ درصد اسانس می‌باشد. مقدار و ترکیب شیمیائی اسانس رازیانه بر حسب واریته گیاه و منشأ آن کاملاً متغیر است. همچنین تفاوت عمده‌ای میان اسانس حاصل از میوه‌ها و اسانس حاصل از گیاه تام وجود دارد. حدود ۶۰ـ۵۰ درصد اسانس رازیانه تلخ را آنتول و ۲۰ـ۱۰ درصد اسانس را فنچون تشکیل می‌دهد. مقدار و نوع ترکیبات موجود در اسانس رازیانه شیرین اندکی متفاوت بوده و بیشتر از ۸۵ درصد آن را آنتول و ۱۰ درصد متیل کاویکول و بین ۱۰ـ۱ درصد فنچون می‌باشد.

بادیان در طب ایران به عنوان گیاهی گرم و خشک شناخته شده است . ریشه رازیانه از بقیه قسمت های آن گرمتر است .  به طور کلی  رازیانه باز کننده گرفتگی ها ،انسداد مجاری سینه ،کبد،طحال،کلیه،مثانه و برای تسکین دردهای آنها که از سردی باشد مفید است.تقویت کننده  بینایی چشم و معده و محلل بادها،اخلاط غلیظ افزایش دهنده ترشح شیر ،مخصوصا  تازه آن مدر و قاعده آور می باشد.

– نوشیدن دم کرده رازیانه باعث افزایش شیر مادر و همچنین کاهش وزن می گردد.

– رازیانه سموم بدن را از بین می برد در بهبود سرماخوردگی و سرفه به خاطر خاصیت خلط آور  بودنش موثر است..

– رازیانه دارای فیبر فراوانی است که برای کاهش کلسترول و همچنین در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده موثر است.

– بخار حاصل از جوشاندن برگ‌ های رازیانه در آب در بهبود و درمان  بیماری آسم و برونشیت موثر است.

-مقوی و اشتها آور است.

-قاعده آور است .

-برگهای رازیانه ادرار آور می باشند.

-جوشانده ریشه رازیانه ملین( مسهل) بسیار خوبی  است .

-روغن تخم رازیانه،باعث از بین بردن کرم روده می شود.

– رازیانه فعال کننده مغز است.

– دارای هورمون زنانه می باشد در نتیجه در تسریع رشد دختران بسیار موثر است.

– در رفع حالت تهوع مفید است.

-بادیان اشتها اور است.

-بهبود دهنده درد مفاصل: روغن رازیـانه را روی محل دردناک بمالید.

-از دم کرده تخم رازیانه،روزانه به مقدار سه فنجان در درمان  آسم ، سرفه و تنگی نفس بسیار موثر است.

-دم کرده به مقدار مساوی از رازیانه با زیره سبز در درمان اسهال موثر است.

منبع : giahyab.com  طب سنتی | گیاهان دارویی

تلگرام استقلال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.