سلطانی فر :استقلال یک مربی باسابقه آلمانی با کارنامه درخشان جذب کرده است

دکتر مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در مصاحبه ای تفصیلی به صحبت در خصوص مسایل مختلف ورزش ایران و به خصوص فوتبال و باشگاههای استقلال و پرسپولیس پرداخت که این صحبتها را در ادامه میخوانید:

بنده وارث یک شرایط نابسامانی در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستم. بدهی های سنگینی که از گذشته بجا مانده و سرمایه گذاری هایی که نشده و حاصل آن معضلات پیچیده ای است که امروز داریم. بخش عمده این بدهی ها به این دلیل است که درگذشته این دو باشگاه را غیرعلمی و کاملاً هیأتی اداره کردند. تقریباً در هیچ سالی اظهارنامه مالیاتی ندادند و به این دلیل مالیات شان هر ساله علی الرأس شده اگرچه ادعا می شود هیچگاه درآمد این دو باشگاه اضافه بر هزینه ها نبوده و مشمول مالیات نمی شود ولی چون حسابرسی نشده، تراز گرفته نشده و اظهارنامه مالیاتی ارائه نشده، مسئولان سازمان امورمالیاتی تأکید دارند چون حساب و کتابی نبوده به همین خاطر مالیات این دوباشگاه علی الرأس شده و امروز هرکدام از این دو باشگاه با مالیات سنگینی مواجه هستند. در این شرایط طبیعتاً ما باید با یک برنامه ریزی دقیق بتوانیم در وهله اول خلأ های گذشته را پر کنیم که خوشبختانه در طول یکی، دوسال گذشته تا آنجایی که من در جریان هستم و نظارت می کنم حجم بدهی های این دو باشگاه کم شده و بدهی اضافه نشده و یک مقدار از بدهی های گذشته نیز پرداخت شده است. درآمدها از محل سامانه ها و تبلیغات مختلف تاحدودی پاسخگوی هزینه های این دو باشگاه بوده و در حال حاضر می توان گفت این دو باشگاه نسبت به هزینه های فعلی تاحدود زیادی خودکفا شده اند ولی بدهی های گذشته به خصوص مالیات های شان، رقم های قابل توجهی است. البته در جلسات مکرری که با سازمان های مالیاتی گذاشتیم قرار شد براساس ماده ۲۵۱ قانون مالیاتی مجدداً هیأتی مسئول شود و وضعیت بدهی مالیاتی این دو باشگاه را بررسی کند تا اینکه ما بتوانیم رقم بدهی دقیق این دو باشگاه را بدست آوریم. بنابراین باید مشکلات گذشته را حل کنیم و در کنار آن برای آینده برنامه ریزی کنیم

طبیعتاً ما در فرایند بررسی عملکرد مدیران، فاکتورهای مختلفی را در نظر می گیریم که مجموعه عملکرد یک مدیر ارزیابی می شود؛ چگونگی مدیریت، روزمره، چگونگی برنامه ریزی، چگونگی سروسامان دادن به مشکلات باشگاه و یکسری موارد دیگر که مجموعه این فاکتورها ما را به یک جمع بندی مشخصی در مورد وضعیت مدیران می رساند. طبیعتاً من به واسطه نقش نظارتی و حاکمیتی که دارم از همه ابزارها استفاده می کنم برای اینکه نظارت دقیقی داشته باشیم و متناسب با عملکرد مدیران باشگاه ها، تصمیمات لازم را خواهیم گرفت.

همه مدیران در خلال فعالیت هایشان دارای نقاط ضعف و قوتی هستند. نمی توانیم تصمیم گیری مان را به دوره چند ماهه محدود کنیم. باید در یک دوره مشخص عملکرد یک مدیر را جمع بندی کنیم و نقاط ضعف و مثبت را درنظر بگیریم و آن زمان در مورد موضوع تصمیم گیری کنیم. هنوز یک سال نیست که من در وزارت ورزش هستم، ان شاءالله یک دوره ای بگذرد و بعد از کامل کردن ارزیابی ها ببینم که نقاط مثبت پررنگ تر و بیشتر است یا نقاط منفی.

این حرف اشتباهی است که ما به یک باشگاه بیشتر رسیدگی می کنیم و به یک باشگاه کمتر. خواهشم از رسانه ها این است که دچار جو و حاشیه سازی نشوند، با یک پیروزی یکی از این دو تیم می گویند که وزارت به آن باشگاه رسیده و با یک پیروزی در هفته بعد می گویند که وزارت به آن باشگاه بیشتر رسیدگی کرده. اصلاً این گونه نیست، ما وظیفه خودمان می دانیم که به هر دو باشگاه کمک کنیم به این دلیل که بنیه فوتبال ما به این دو باشگاه بستگی دارد. اگرچه باشگاه های دیگری همچون تراکتورسازی، سپاهان، ذوب آهن، پدیده یا تیم های خوزستانی و تیم های شمالی همه خوب کار می کنند ولی در هر صورت آن چیزی که تاریخ فوتبال ما نشان می دهد این است که بنیه اصلی فوتبال ما و تیم ملی ما در این دو باشگاه شکل می گیرد و تأمین می شود. میزان وقتی که من می گذارم برای هر دو باشگاه یکسان است و این حرف ها و بحث ها در مورد رسیدگی بیشتر و پول دادن برای جذب مربی درست نیست. ولی اینکه مسائل و مشکلات این دو باشگاه را حل کنیم درست است و در صورت گیرکردن این دو باشگاه در هرکجا وارد می شویم و استقلال و پرسپولیس هم هیچ فرقی برای ما نمی کند. حال هر فصلی هم یک باشگاه نتیجه می گیرد یعنی این گونه نیست که هر دو باشگاه شانه به شانه هم بالا بیایند و در روز آخر هر دو تیم قهرمان شوند. در ۴۰ سال گذشته به یاد دارم که ۳،۴ سال یکی از این دو تیم بالا بودند و یکی دیگر پایین تر اما فکر می کنم سال گذشته هر دو تیم خوب بودند. سال گذشته پرسپولیس در فاصله ۲ هفته به پایان لیگ قهرمان شد و استقلال هم که در نیم فصل اول مشکل داشت در نیم فصل دوم خوب کار کرد و قهرمان نیم فصل دوم شد. ضمن اینکه استقلال در دربی پیروز شد. آنها السد قطر را در پلی آف آسیا حذف کردند و از مرحله گروهی بالا آمدند. به هر حال در یک تورنمنت فقط یک تیم قهرمان می شود.

ما نباید اسیر جو، حاشیه و فضاسازی بعضاً ساختگی شویم. من دقیقاً اطلاع دارم بسیاری از این فضاسازی ها و جوسازی ها کار کسانی است که منافع خاصی در این باشگاه ها داشتند و امروز این منافع جمع شده و هنوز هم به دنبال این هستند که جایی در این باشگاه ها باز کنند و بیایند و آن عملکرد اشتباه گذشته خودشان را تکرار کنند ولی در هر صورت من اسیر این فضاسازی ها و جوسازی ها نخواهم شد. مدیریت ما مدیریت عربی نیست که با ۴ تا برد بگوییم تیم خیلی خوب شده و با ۴ تا باخت بگوییم که مدیریت ضعیف است و نیاز به تغییر دارد. استقلال یک مربی باسابقه آلمانی با یک کارنامه درخشان را جذب کرده. شفر از کشوری آمده که فوتبال در آنجا ریشه خیلی عمیقی دارد، نظم دارد، سازمان دارد، مدیریت منسجمی دارد و در هفته اولی که هدایت این تیم را برعهده گرفته شکست نخورده اما باز می بینم که تحریکاتی می شود و این تحریکات مصنوعی است و خیلی اسیر آن نخواهیم شد. حالا که مربی انتخاب شده یکسری به دنبال این هستند تا مدیرعامل را مقصر بدانند. ما خیلی نباید خودمان را اسیر این بحث ها کنیم و فکر می کنم که در یک پروسه بلندمدت بتوانیم در مورد مسائل مختلف تحلیل و ارزیابی داشته باشیم. نتایج اخیر استقلال نشان می دهد که دوران افت این تیم خاتمه پیدا کرده است. باز هم تأکید می کنم که هم ما و هم هواداران نباید اسیر فضاسازی ها و جوسازی هایی که بنا به تحریکات افرادی انجام می شود، شویم. افرادی که سابقه خوبی در این دو باشگاه نداشتند و مشکلات و گرفتاری های گذشته این دو باشگاه به دلیل حضور این افراد بود و امروز هم به هر حال ناراحت هستند از اینکه در این دو باشگاه حضور ندارند و دستشان کوتاه است.

 

من فکر می کنم دوران افت استقلال تمام شده و بازیکنان مصدوم این تیم بازگشتند. اگر حواشی از استقلال دور شود و این جوسازی ها خاتمه پیدا کند، استقلال کنونی مجموعه تیمی خوبی دارد، این تیم هم بازیکنان جوان دارد و هم بازیکنان باتجربه. وجود یک مربی باسابقه و باتجربه در چند هفته آینده می‌تواند به تیم کمک کند و جنس شان جور شده. در هر حال امیدوار هستیم همواره این دو باشگاه بتوانند روند موفقیت ها و پیروزی های خود را طی کنند. برای ما در کنار موفقیت های داخلی، مهم این است که بتوانیم در لیگ قهرمانان آسیا نتیجه بگیریم. تیم ملی ایران چند سال است که در رتبه اول آسیا قرار دارد اما ۲۳ سال است که نتوانستیم قهرمان باشگاه های آسیا شویم. البته ۲ بار نایب قهرمان شدیم که سرخابی ها نبودند و توسط سپاهان و ذوب آهن اتفاق افتاد ولی نتوانستیم در طول این سال ها قهرمان شویم و دلیلش همین مسائل حاشیه ای است. اگر ما بتوانیم جلوی این حاشیه را بگیریم و با دو باخت شعار «حیا کن رها کن» سر ندهیم و با یک برد هم خودمان را گم نکنیم،اوضاع تغییر می کند. باید اجازه دهیم استقلال و پرسپولیس خارج از حواشی و جنجال سازی به کار خود ادامه دهند. البته ۴۹ فدراسیون دیگر وجود دارد، منتها هیچ کس در مورد این فدراسیون ها سؤال نمی کند و بحث ما در مصاحبه ها تنها استقلال و پرسپولیس است. یکی از دلایلی که این حاشیه ها درست می شود خود شما رسانه ها هستیید ( با خنده )

ما بنا داریم که وضعیت باشگاه های مان را به معنای واقعی ساماندهی کنیم به خصوص این دو باشگاه اصلی که مورد نظر مردم است و ۴۰ میلیون هوادار دارند و بزرگترین داربی آسیا را دارند. وقتش رسیده تا از آن وضعیت بلاتکلیفی خارج شوند به همین منظور برنامه ریزی مفصلی انجام دادیم که در فرایند حرکتی شان بتوانیم مشکلات اینچنینی را در ۳ سال آینده همزمان با خصوصی سازی این دو باشگاه برطرف کنیم. من در این خصوص جلسه ای با رئیس سازمان خصوصی سازی برگزار کردم، در این جلسه مدل های مختلف خصوصی سازی و روش ها را بررسی کردیم. چون من هم قول دادم و هم باور دارم که این خصوصی سازی در این دو باشگاه باید به صورت کامل انجام شود و ان شاءالله کمک کنیم تا این دو باشگاه و بقیه باشگاه هایمان به این مهم دست یابند. یکسری از باشگاه های ما مثل آنهایی که وابسته به واحدهای بزرگ صنعتی هستند از جهت سخت افزاری وضعیت خوبی دارند، زمین تمرینی و کمپ دارند. مثل فولاد خوزستان و تراکتورسازی. این دو باشگاه در حال حاضر ورزشگاه دارند ولی مسائل مالکیتی این دو باشگاه باقی مانده مثلاً یکی از این دو باشگاه قرار بود واگذار شود که نشده. اما چرا واگذار نشده؟ به این خاطر که چیزی به نام سازمان تربیت بدنی به صورت کامل نبوده و یک بخش هایی از آن معارض داشته. اینها مسائلی است که ما باید آن را دنبال و ساماندهی بکنیم و از این دوره مدیریت مان ان شاءالله یک یادگارهای خوشی بگذاریم و این یادگارهای خوش این است که این مشکلات را برطرف کنیم.

تلگرام استقلال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.