قربانی اختلافات اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شدم

امیر قلعه نوعی در مصاحبه ای با روزنامه گل به طور مفصل به همه سوالات روز استقلال و تیم ملی و فوتبال ایران پاسخ گفته است . متن مصاحبه قلعه نوعی را در زیر میخوانید :

بازی ایران و عراق را دیدید؟
نه متاسفانه فرصت نشد؛ فقط شنیدم بردیم و خوشحال شدم.
بعد از این پیروزی گفته می‌شود تیم ملی باید قهرمان آسیا شود به نظر شما این نظریه کارشناسی است؟
من کلی صحبت می‌کنم. نباید یک جوری صحبت کنیم که روی تیم ملی فشار بیاید اما از طرفی هم نباید به مردم دروغ بگوییم. به اعتقاد بنده در تاریخ فوتبال ایران این حجم حمایت از تیم ملی بی‌سابقه بوده است. همه مردم ایران کمک کردند تا تیم‌ ملی در جام‌ملت‌ها موفق باشد. واقعا در برگزاری این همه اردو، تعطیل کردن بازی‌های لیگ و در اختیار گذاشتن سربازها که جا دارد از دکتر فیروزآبادی و سردار کمالی تشکر کنم. اگر تمام بسترهایی که برای موفقیت تیم ملی فراهم شد را در نظر بگیرید در تاریخ فوتبال ایران بی‌سابقه می‌شود.
تمام تاریخ فوتبال را نمی‌دانیم اما نسبت به زمان شما بهتر عمل شد؟
اصلا اینطور نیست. زمان ما فوتبال ایران تعلیق بود و رییس فدراسیون نداشتیم همین آقای ابراهیمی شاهد است که زمین کمپ تیم ملی خشک بود و چون چاه در کمپ نداشتیم مجبور شدیم از شهرداری کمک بگیریم. ما در کمپی تمرین می‌کردیم که آب نداشت. ما آن زمان هدف‌مان ایران و ایرانی بود. هدف خدمت کردن به مملکت بود. در این باره صحبت زیاد شده اما دوست دارم مردم خیلی مسایل را بدانند و آن وقت تیم ملی زمان ما را از نظر کیفیت با تیم ملی فعلی مقایسه کنند. آن زمان من با استقلال در آسیا بودم که آقای هاشمی پیشنهاد داد و گفت شرایط این‌طوری است و باید به مملکت خدمت‌ کنی من هم قبول کردم اما گفتم برای این‌که تیم ملی درست شود باید سه سال به بنده وقت بدهید اما نه تنها وقت ندادند بلکه سر ما هم معامله کردند تا اساسنامه تصویب شود. ما با این‌که پول نداشتیم و امکانات لازم وجود نداشت تیم ملی «ب» را هم درست کردیم؛ با بلاروس و مکزیک هم بازی انجام دادیم و به تورنمنت امارات هم رفتیم.
پس چرا الان تیم ملی با بحران بازی‌های دوستانه مواجه است؟
ما که در شرایط تعلیق بودیم با امارات، مکزیک و بلاروس بازی انجام دادیم این آقای کی‌روش که مطرح هستند و ارتباطات بین‌المللی دارند و وزنی برای خودشان در عرصه بین‌الملل به حساب می‌‌آیند چطور نتوانستند چند بازی دوستانه مهیا کنند. ما که وزنی نداشتیم چند بازی مناسب برگزار کردیم آن هم در شرایط تعلیق به اعتقاد من جا دارد از زحمات مصطفوی قدردانی شود. مصطفوی در آن دوران کلی دعوتنامه از کشورهای مختلف برای ما آورد و توانست از ارتباطاتش به خوبی استفاده کند. من تعجب می‌کنم که این حرف‌ها را می‌زنند و می‌گویند بازی دوستانه جور نشده این‌ها دنبال مسابقه تدارکاتی نیستند، فقط دوست دارند اردو برگزار کنند که دلیلش را نمی‌دانم…
شما می‌گویید ایران پشت تیم ملی کی‌روش بود. اما قهر علی کریمی باعث شد تیم ملی با حاشیه به استرالیا برود؛ به نظر شما علی کریمی مقصر است یا کی‌روش؟
من یک سال با علی در تیم ملی بودم. آن چیزی که برخی‌ها از علی برای خودشان تصویرسازی می‌کردند نبود. علی بعضی وقت‌ها یک حرف‌هایی می‌زد اما منظم بود. این شناختی بود که من از علی داشتم؛ همیشه به موقع سرتمرین حاضر بود این‌که حالا چه اتفاقی افتاده من از آن خبر ندارم.
می‌گویند کی‌روش مربیان ایرانی را قبول ندارد و برخورد خوبی با آنها ندارد…
من چند جلسه با کی‌روش داشتم و در آن جلسات اینطوری که شما می‌گویید نبود. در جلساتی که با کی‌روش داشتم نگاه او از بالا به پایین نبود.
اما به نظر می‌رسد اعتقادی به لیگ ایران و مربی ایرانی ندارد؟
اتفاقا تیم ملی با افکار ایرانی و لیگ ایران در مقدماتی جام‌جهانی موفق ظاهر شد. تیم ملی به پشتوانه خط دفاع استقلال و افکار لیگی توانست به جام‌جهانی برود. شاید یک عده بخواهند ایران و ایران را خار کنند مثل یکی از برنامه‌های رادیو که چند وقت پیش طوری صحبت کردند که من متاسفم اسم آن آقا را ایرانی بگذارم. درست است زحمات کی‌روش بود اما تیم ملی با پشتوانه همین لیگ به جام‌جهانی صعود کرد. شاید از نظر امکاناتی خوب نباشیم اما به لحاظ نیروی انسانی می‌توانیم همزمان ۳ تیم ملی داشته باشیم.
جواد نکونام در آستانه شکستن رکورد دایی است و دایی بابت این موضوع به جواد تبریک گفته و کاپیتان فعلی تیم‌ملی هم پاسخ مناسبی به او داده و گفته با ۲۰۰بازی ملی هم علی دایی نمی‌شود…
من کلی صحبت می‌کنم. وقتی رکوردی شکسته می‌شود افتخارش برای مملکت است. این نامه دایی هم روح بزرگ علی را نشان می‌دهد و به علی بابت این شخصیت ممتازش تبریک می‌گویم.
در اختلاف‌نظری که میان شما و پورحیدری به وجود آمد فکر می‌کنید چرا پورحیدری که مدیر فنی بود همان زمان به شما نگفت یا خود شما با او تماس نگرفتید؟ چرا الان این مسایل مطرح می‌شود؟
من هم از صحبت‌های او تعجب کردم و این سوال من هم هست که چرا همان موقع که ایرادی دید به خود من نگفت. من با خودش صحبت نداشتم اما می‌توانست بگوید.
پورحیدری به عنوان مدیر فنی با مصاحبه‌ای که انجام داد یک موج تازه علیه شما راه افتاد و رفتن رحمتی را به ضرر استقلال دانست. آن زمانی که شما رحمتی را نخواستید مگر پورحیدری در کنار شما نبود؟
پورحیدری الان مدیر فنی نیست. من اعتقادم این است که وقتی در جایی دیگر مسوولیت ندارم درباره آنجا صحبت نکنم. زمانی که در سپاهان یا تراکتور بودم بارها درباره استقلال از من پرسیدند اما گفتم مصاحبه نمی‌کنم. آدم در جایی که مسوولیت ندارد دلیلی هم ندارد درباره‌اش صحبت کند. شما الان نگاه کن لمپارد بهترین بازیکن تاریخ چلسی به منچسترسیتی رفته آیا او کاری که ما ایرانی‌ها می‌کنیم را انجام می‌دهد. مورینیو به هر دلیلی او را نخواست آیا هر روز علیه او یک سناریو می‌چیند. مگر همین آقای مورینیو باعث نشد کاسیاس گلر دوم رئال شود کاسیاس هر روز مصاحبه کرد؟
اصولا تصمیمات شما همواره با واکنش‌های انتقادی مواجه بوده است.
وقتی مهم رضایت آن بالایی باشد اینکه دیگران چه می‌گویند مهم نیست. مهم این است که کار برای خدا باشد. برخی افراد حال و روزشان مشخص است و اینکه چه می‌گویند کوچک‌ترین اهمیتی برای من ندارد. قهرمان هم شویم حرف و حدیث درست می‌کنند چون تصمیم آنها برای خدمت نیست. الان دو سال است یک اردوی ۲۰نفره نداشته‌ایم و نمی‌دانم ملاک بازی در تیم‌ملی چیست. خلعتبری و بازیکنان آماده لیگ بیرون هستند اما بازیکن ما که مصدوم بوده به تیم‌ملی دعوت می‌شود.
حالا که خودتان بحث را به اینجا کشیدید فکر می‌کنید ملی‌پوشان شما به‌خاطر اینکه می‌دانند تحت هر شرایطی در تیم‌ملی حضور دارند برای استقلال خوب کار نمی‌کنند؟
۳۴سال است که در فوتبال هستم و همه‌جوره آن را دیده‌ام. چطور می‌شود بازیکن مصدوم ما به اردوی تیم‌ملی دعوت می‌شود؟ دو اردوی قبل را می‌گویم. کی‌روش اگر می‌خواست به فوتبال ما خدمت کند وقتی می‌دید بازیکن مصدوم است یا خوب بازی نمی‌کند دعوتش نمی‌کرد. امیدوارم کاری که کی‌روش با ملی‌پوشان استقلال کرد لجبازی نباشد. من هیچ زمان درباره همکارم قضاوت نمی‌کنم اما ما در تیم‌ملی چطور رفتار کردیم، دیگران چگونه رفتار می‌کنند. یک روز رسول کربکندی زنگ زد و گفت فلان بازیکن این‌جوری مشکل دارد و نیاز دارم با ما باشد. خدا شاهد است زنگ زدم به بازیکن و گفتم اجازه داری برای باشگاهت بازی کنی و حتی ایستادم تا با خود بازیکن به امارات بروم. تلفن کربکندی چقدر برای ما ارزش داشت اما در تیم‌ملی ملاک آقای کی‌روش دعوت از بازیکنان بازی‌نکرده است که بازیکن استقلال را دعوت می‌کند. البته من به توانایی‌های ملی‌پوشان استقلال اعتقاد دارم و این دلیل عناد من با آنها نیست.
به نظر شما این رفتار کی‌روش به دلیل نتایج نیم‌فصل اول است؟
این رفتارها به تیم ملی هم ضربه می‌زند. حیف که بازی‌های تیم ملی زمان ما را چون با من خوب نیستند نشان نمی‌دهند وگرنه بگذارند تا مردم ببینند و آن‌وقت تیم‌ملی الان باامکانات را با تیم‌ملی زمان ما که در تعلیق هم بودیم قیاس کنند.
جدا از امکانات، شما و کی‌روش از نظر قیمتی هم تفاوت زیادی داشتید…
برای من و گروهم افتخار بود که یک‌ماه مانده به جام‌ملت‌ها قراردادمان تمام شود اما به‌خاطر ایران و ایرانی بدون قرارداد به جام‌ملت‌ها رفتیم. آقایان تازه به ما گفتند بروید جام‌ملت‌ها اگر خوب بودید آن‌وقت قرارداد می‌بندیم که به‌طور میانگین از هر بازی دو امتیاز جمع کردیم. نتایج من با تیم‌ملی خوب نبود، عالی بود. باید بگویم تا مردم بدانند امیر قلعه‌نویی آن زمان قربانی اختلافات سیاسی بود. من قربانی اختلافات اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شدم . گفتند قلعه‌نویی را بردارید تا ما هم اساسنامه را تایید کنیم.
اما آن زمان صفایی‌فراهانی که یک اصلاح‌طلب بود با شما مشکل داشت در حالی که شما رابطه خوبی با رییس‌جمهور خاتمی داشتید.
من ایرانی هستم و عاشق وطنم، هرکسی خدمت کند دستش را هم می‌بوسم. من آدم سیاسی نیستم اما به ایرانی‌ بودنم افتخار می‌کنم. آقایان بدانند مردم مشکل دارند و تحت فشار هستند.
یکی از دلایل دوری مردم از فوتبال همین گرفتاری‌ها و شرایط بد اقتصادی است.
بله، مردم ما را گرفتار کرده‌اند. مردم دلخوشی ندارند. ما دو بهشت داریم یکی دنیوی و دیگری اخروی. آرامش برای دنیا و آسایش برای آخرت که مردم الان آرامش ندارند. حق مردم ایران بیشتر از این‌هاست.
برگردیم به استقلال. اینکه شما رضا عنایتی را کاپیتان اعلام کردید باعث نمی‌شود امیرحسین صادقی بازهم نتواند از نظر روحی‌ و روانی به خودش مسلط باشد؟
من رضا را آوردم تا یک کاپیتان واقعی در داخل زمین باشد. چه داخل زمین باشد یا نباشد بچه‌ها او را دوست دارند و اعتبار دارد. من رضا را به‌خاطر قدرت رهبری و مسوولیت‌پذیری که داشت آوردم.
یعنی فقط او را آوردید تا تیم یک کاپیتان داشته باشد؟
بله، رضا را فقط برای همین به استقلال آوردم.

عکسهای بازی استقلال وملوان
داخل تیم بنا به گفته شما با آمدن عنایتی درست شده اما گویا اختلاف نظری و توفیقی در کادر اداری باشگاه باعث مشکلاتی شده است؟
همه عالم می‌دانند که نظری سالیان سال است که برای استقلال زحمت کشیده و حتی خیلی مواقع از جیب هزینه کرده است. من با توفیقی هم در ارتباط هستم اما یک‌جاهایی که می‌خواهند قانونی عمل کنند فشار می‌آید. به اعتقاد بنده در هیات‌مدیره همدلی وجود دارد.
اما هواداران با شنیدن این اخبار نگران هستند و شما فکر می‌کنید استقلال در نیم‌فصل دوم بتواند جبران گذشته را بکند؟
هواداران و ما نگران هستیم. در طول این مدت یک اردو نداشتیم که ۱۵بازیکن در اختیار داشته باشیم. در همین اردوی کیش ۱۲بازیکن داریم که دو تای آن گلر است و چند نفر هم زیر ۲۳سال. ما به دنبال این بودیم مسلمان و رضایی را هم اضافه کنیم که نشد.
مشکل همین‌جاست که توفیقی حاضر نشده مبلغ رضایتنامه این دو بازیکن را بپردازد تا آبی‌پوش شوند و گفته می‌شود سناریوی رحیمی- دایی برای شما و افشارزاده رقم می‌خورد.
مطمئن هستید توفیقی این کار را کرده؟ اگر توفیقی این کار را کرده من در جریان نیستم. اگر این دو بازیکن را جذب می‌کردیم شرایط بهتر می‌شد. من قبل از فصل نقل و انتقالات نامه‌ای به افشارزاده دادم که تیمی ببندیم که در نیم‌فصل دوم مشکلی نداشته باشیم، بدون نیاز به ملی‌پوشان.
یعنی شما در نیم‌فصل دوم روی ملی‌پوشان حساب نمی‌کنید؟
بله، می‌خواستیم بدون نیاز به ملی‌پوشان تیم را آماده کنیم. در طرح و برنامه من برای نیم‌فصل دوم استقلال متکی به ملی‌پوشان نبود. من مطمئن هستم ملی‌پوشان از جام‌ملت‌ها برگردند فرسوده‌تر از جام‌جهانی هستند و برای همین چنین طرح و برنامه‌ای داشتم. البته جز محسن فروزان و ابراهیمی روی بقیه ملی‌پوشان ۹۰دقیقه‌ای نمی‌توانم حساب کنم و می‌خواستیم اصلاحات صورت دهیم. شاید باشگاه پول نداشته که نتوانسته این دو بازیکن را جذب کند.
حالا که این اصلاحات رخ نداده باید منتظر انتقادات باشید…
در این مملکت می‌خواهند ریشه‌ام را بزنند چون سالم کار می‌کنم.
گویا شما با عادل فردوسی‌پور صحبت کرده‌اید و سوءتفاهمات برطرف شده؟
من با کسی قهر نبودم که حرف نزنم. صحبت من با عادل هم اتفاقی بود.
اگر برنامه۹۰ از شما دعوت کند به این برنامه می‌روید؟
صحبت من با ۹۰ کلی است. هر بار که در گذشته دعوت کرده‌اند رفته‌ام اما می‌گویم هرکس به مردم خدمت کند را باید دوست داشته باشیم. من خط‌مشی خودم را دارم و عادل هم خط‌مشی خودش را… من مثل بعضی از مربیان نیستم که با یک برد به برنامه آشپزی هم می‌روند. به نظر من این رفتارها در مربیگری کار قشنگی نیست.
امیر قلعه‌نویی اصولا زود عصبانی می‌شود و زود هم آرام می‌شود. برای همین است که با اکثر دشمنان‌تان آشتی می‌کنید…
من اگر حرفی می‌زنم به‌خاطر این است که امیدم به آن بالایی است. هرگز منافع خودم را در نظر نمی‌گیرم. منافع گروه و باشگاه برایم در ارجحیت است. هرجا هم که بودم این‌گونه رفتار کرده‌ام. خدا شاهد است روزهایی که باخت آوردیم به بچه‌ها گفته‌ام نمی‌خواهم به نفع من مصاحبه کنید حتی به آنها گفته‌ام روز مرگ من است که شما بخواهید به توصیه‌ من برای من مصاحبه کنید. من مثل برخی از مربیان نیستم که بازیکن مربی آنها بشود.
نیم‌فصل دوم را چطور می‌بینید؟
من کلی می‌گویم. هرکسی در این ۱۳بازی شرایط آرمانی داشته باشد و خوب تمرین کند به میدان می‌رود حالا بازیکن امید باشد یا … چون دیگر جای ریسک نداریم و باید برای قهرمانی تلاش کنیم.

تلگرام استقلال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.